آرشیو دوشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۹۹
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

ایران میزبان مسابقات جهانی روباتیک شد

مهر: رئیس کمیته ملی روباتیک جمهوری اسلامی ایران از میزبانی ایران در بزرگ ترین رویداد ورزشی روبات ها در جهان در سال 2020 خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سروش صادق نژاد در نشست سالانه هیات رئیسه فدراسیون جهانی روباتیک فیرا با اشاره به حمایت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توسعه فعالیت های روباتیک و هوش مصنوعی در چند سال گذشته در کشور افزود: امسال توانستیم در جلسه هیات رئیسه فدراسیون جهانی روباتیک فیرا در زمان برگزاری مسابقات جهانی سال 2018 در تایوان حضور داشته باشیم.

وی افزود: با ارائه پیشنهادی قوی از سوی کمیته ملی روباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، ایران با توجه به سابقه حضور موفق گروه های مختلف ایرانی در بخش های دانش آموزی و دانشجویی و فعالیت های علمی و پژوهشی کشور ایران در این حوزه، به عنوان میزبان رقابت های بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی روباتیک فیرا 2020 برگزیده شد. صادق نژاد اضافه کرد: این افتخار بزرگی برای جامعه علمی کشور است که با حضور کشورهای قدرتمند عضو فدراسیون جهانی روباتیک فیرا از مناطق مختلف دنیا از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان، آلمان، روسیه، ترکیه، چین، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، برزیل، مکزیک، تایوان، اندونزی و فیلیپین، ایران را به عنوان میزبان این رقابت ها در سال 2020 و در بیست وپنجمین سالگرد تاسیس فدراسیون برگزید تا ایران در مرداد ماه 1399 میزبان این رقابت ها در جزیره کیش باشد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی روباتیک فیرا افزود: برگزاری این رقابت ها در ایران زمینه ساز ورود تیم های مطرح روباتیک دنیا به کشور ما و شکل گیری فعالیت های مشترک با دانشگاه ها و مراکز علمی دیگر کشورها است. وی با تاکید بر ضرورت توسعه علم روباتیک و هوش مصنوعی در کشور اضافه کرد: این علم روز در دنیا که بسیاری از صنایع مختلف را در برمی گیرد؛ علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع، به نخبگان ایرانی برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود: خوشبختانه برنامه های مختلفی در این حوزه مسابقاتی در سطح کشور ازطریق دانشگاه های مختلف برگزار می شود، اما برگزاری مسابقاتی در این سطح برای اولین بار در کشور می تواند زمینه ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین توسعه دانشگاه های نسل سوم کشور باشد. به گفته صادق نژاد، نگاه ویژه کشورهای منطقه به این علم و همچنین راه اندازی وزارتخانه هوش مصنوعی در برخی کشورهای همسایه، نشان دهنده اهمیت این حوزه در صنعت و توسعه کشورها بوده و ما را ملزم می کند که برنامه ریزی، سیاست گذاری و سرمایه گذاری درستی در این بخش انجام دهیم. وی به توانمندی های محققان کشور در عرصه های تولید نرم افزار و سخت افزار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شرکت های مختلف دانش بنیان در سطح کشور و در مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری داخل مستقر هستند که باید با شناسایی ظرفیت ها و زمینه سازی فعالیت گسترده این مجموعه ها به حمایت از آنها پرداخت. با پذیرفتن قابلیت ها و توانمندی های جوانان محقق ایرانی در این حوزه، جوانگرایی و سیاست گذاری درست، می توان امید داشت این حوزه، کشور را از مسیر خام فروشی رهایی بخشد.

رئیس اداره انجمن های علمی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تمرکز کشور بر حمایت از تولیدات داخل و با توجه به شعار سال جاری در حمایت از کالای ایرانی گفت: تولیدات با کیفیت و قیمت مناسب در داخل در حوزه روباتیک و هوش مصنوعی امکان پذیر بوده و برگزاری مسابقات بهانه ای برای تشویق، ترغیب، ترویج و بالابردن اطلاعات محققان این حوزه، حمایت از کسب مهارت پژوهشگران و در نهایت محلی برای تبادل این دانش با دنیاست. صادق نژاد گفت: با برنامه های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه این علم و حمایت و پشتیبانی دولت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پیشتاز توسعه پایدار در کشور و یکی از پیشگامان این حوزه، بتواند با همکاری سایر دانشگاه های مطرح کشور، نهادهای دولتی و خصوصی این رویداد را به بهترین نحو ممکن برگزار کند.

روباتی که بند کفش را می بندد

ایسنا: مهندسان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از چند موتور و چند میله که به دقت کار گذاشته شده اند، موفق به ساخت روباتی شده اند که قادر است بند کفش افراد را به راحتی گره بزند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از یوتیوب، با روباتی که مهندسان کالج مهندسی دانشگاه کالیفرنیا دیویس ساخته اند، دیگر نیاز نیست کسی نگران بستن بند کفش و کتانی هایش باشد.

یک گروه از دانشجویان کالج مهندسی دانشگاه کالیفرنیا دیویس آمریکا این روبات را که ساخت آن تنها 600 دلار هزینه در بر داشت ساخته اند. در واقع این روبات یک ماشین است که می تواند بندهای هر نوع کفش و کتانی را گره بزند. اکثر کودکان تا سن پنج یا شش سالگی نمی توانند بند کفش های خود را ببندند. البته این کار برای روبات ها حتی کمی پیچیده تر است. این روبات علاوه بر بودجه کم، تنها دو موتور دارد و با یکسری از چرخ دنده ها و میله هایی که به دقت کار گذاشته شده اند، بند کفش ها و کتانی ها را به خوبی و با سرعت بالا گره می زند. این روبات با قیمت 600 دلاری، به طور قابل توجهی ارزان تر از سایر سیستم های روباتیک، نظیر روبات گره زن نایکی با قیمت 720 دلار است.