آرشیو پنجشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۶۲
جلد دوم
۷
واگونه

هنر رایگان برای عموم

شبنم نیکخو

منتقد: شیوع بی تفاوتی نسبت به محیط پیرامون یکی از رنج های انسان کلانشهر نشین است. چه بسا که بارها از محله ها و خیابان هایی عبور می کنیم اما هیچگونه ویژگی بصری واضحی در ذهن مان باقی نمی ماند. خود شما، آیا به خاطر دارید در مسیر آمدن به اینجا چه تابلوهایی در خیابان نظرتان را جلب کرده یا چه رنگ هایی را بیشتر دیده اید؟

هنرمند: به یاد آوردن این جزییات خود رنج است، من همان تصاویر گنگ مانده در ذهنم را ترجیح می دهم. زمانی که همه خیابان ها و کوچه ها به قدری شلوغ وتهی اند که نگریستن به آنها شبیه نگاه کردن به یک کلاف درهم تنیده است، تنها چیزی که در خیابان نظر مرا به خود جلب می کند درخت ها هستند، چراکه در این شلوغ بازار تابلوهای نئونی و سیم هایی که آسمان را می شکافد و معلوم نیست چه را به چه ارتباط می دهند، طبیعی ترین و دلنشین ترین المان این مناظر، همین درخت ها هستند.

منتقد: المان های طبیعی همواره بخش مهمی از زیباسازی شهری به حساب می آیند اما می توان از هنر خیابانی در حل این مساله استفاده کرد. هنر خیابانی کارکردهای متعدد و تاثیر شگفت انگیزی دارد. هنری است کاملا عمومی که مخاطبین بدون تلاش و زحمتی علاوه بر فعالیت های روزانه در معرض آن قرار می گیرند. هنری که به رایگان در اختیار مخاطبین قرار می گیرد و بخشی از فضای شهری و زندگی آنها می شود.

هنرمند: ایجاد تعامل بین مخاطبین با هنر خیابانی نیاز به خلاقیت ویژه ای دارد که می تواند تنها تزیین و سرگرمی نباشد. همچنین ترکیب دغدغه های زندگی شهری و اجتماعی با هنر تنها جنبه تبلیغی ندارد و باید توانایی ایجاد انگیزه و حرکت را در مخاطبین داشته باشد.

منتقد: از زمان شروع هنر خیابانی، فزونی سبک ها و انواع هنر خیابانی توجه زیادی به خود جلب کرده است و این به خاطر زیرکی و خلاقیت هنرمندان است. برخی از آنها تنها به تصاویر، نوشته ها و پیام دادن بسنده نکرده اند و تخیل بیننده را درگیر ساخته اند، مثل ژان فورمن، هنرمند آلمانی که با استفاده از سازه های پلاستیکی لگو مانند به دیوارها هویتی بازی گونه می بخشد.