آرشیو یکشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۴
خودرو
۱۶
خبر بنگاه ها

ابهام در کاهش مصارف ارزی با واردات سی کی دی

گروه بنگاه ها: به اعتقاد یک فعال بازار خودرو، واردات سی کی دی سیاست کاهش مصارف ارزی دولت را تامین نمی کند. مدیرعامل شرکت نگین خودرو در گفت وگو با گروه بنگاه های دنیای اقتصاد با اشاره به مشکلات ارزی کشور گفت: وقتی یک محصول مشترک از یک کارخانه و با امکانات مساوی را بررسی کنیم، مشاهده می شود که قیمت CKD (واردات قطعات منفصله) آن از CBU (واردات کامل خودرو) بیشتر است.

جمشید حسینی افزود: در شرایط مساوی حتی واردات خودرو به صرفه تر است و اگر قرار به مدیریت ارزی است آیا واردات سی کی دی هدر رفت ارزی ندارد؟

وی به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و ادامه داد: دولت به طور متوسط حدود 150 درصد قیمت خودرو از واردات خودرو درآمد دارد که این شامل درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم مثل اسقاط خودرو، هزینه های گمرک، دو فیش 10 درصد، ارزش افزوده و سایر هزینه های واردات است؛ درحالی که در CKD حداکثر این درآمدزایی 50 درصد است، پس دولت هم از بعد خروج ارز ضرر می کند و هم از بعد درآمدزایی که برای خود دولت ایجاد می شود، منتفع نمی شود.

وی افزود: این موضوعات غیر از مباحث کیفیت تولید و میزان مصرف و مسائل دیگر است، وقتی همه سیاست های دولت را می بینیم درک این موضوع سخت است که کاری را انجام می دهند که ارزبری بیشتری دارد و درآمد کمتری را برای دولت ایجاد می کند، شاید دولت بحث اشتغال را بهانه کند، اما مگر در واردات خودرو اشتغال نداریم؟

حسینی در خاتمه گفت: سیاست های اتخاذشده باعث شده تا مشکلات اخیر برای شرکت های واردکننده پیش بیاید و آنها صدمات جدی ببینند.