آرشیو دوشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۵
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

استفاده از «هوش مصنوعی» در سیستم های خنک کننده «گوگل»

ایسنا: گوگل اخیرا در سیستم های «خنک کننده» مرکز داده های خود از «هوش مصنوعی» (AI) استفاده می کند.

مرکز داده های «گوگل» هزاران سرور را تحت کنترل خود دارد. این سرورها همه سرویس های گوگل از قبیل «موتور جست و جوی گوگل»، «جی میل» و «یوتیوب» را پشتیبانی می کنند. این مراکز داده ای نیاز دارند که سیستم «خنک کننده» داشته باشند. در چند سال گذشته، «گوگل» استفاده از «هوش مصنوعی» (AI) را در سیستم های خنک کننده خود در مراکز داده ای آغاز کرده است. گوگل همچنین توصیه هایی درباره چگونگی افزایش کارآیی انرژی با حفظ دمای مطلوب در سیستم های کنترلی ارائه داد. حال گوگل می گوید که «هوش مصنوعی» تمام این وظایف را به عهده گرفته است. «دیپ مایند» (DeepMind) یک شرکت انگلیسی هوش مصنوعی است که گوگل آن را در سال 2014 میلادی خریداری کرد و پس از آن نامش به «گوگل دیپ مایند» تغییر یافت. این شرکت سازنده سیستم خنک کننده مبتنی بر هوش مصنوعی می گوید حتی کوچک ترین پیشرفت ها در سیستم، موجب صرفه جویی چشمگیری در انرژی و کاهش میزان انتشار «دی اکسیدکربن» (CO2) می شود و به مبارزه با تغییرات زیست محیطی کمک می کند.

پس از اجرای سیستم های پیشین، اپراتورهای مرکز داده های این شرکت گزارش دادند که اجرای دستی این سیستم ها نیازمند صرف زمان و تلاش بسیار است. حال، این سیستم جدید مبتنی بر «هوش مصنوعی» به صورت خودکار کار می کند. این در حالی است که اپراتورهای دستگاه نیز همیشه در کنار این سیستم هستند تا در زمان نیاز، بررسی های لازم را انجام دهند. هر 5 دقیقه یک بار، سیستم یک عکس فوری از سیستم خنک کننده ثبت می کند و آن را به «شبکه عصبی»، «دیپ مایند» ارسال می کند. سپس «هوش مصنوعی» اقدامات لازم را انجام می دهد تا دما را ثابت نگه دارد و مصرف انرژی را کاهش دهد. پس از آن نیز بررسی های ایمنی سیستم انجام می گیرد. گوگل می گوید، این سیستم چند ماهی است که فعال است و میزان انرژی را تا 30 درصد ذخیره کرده است. این سیستم همچنین به دنبال یافتن تکنیک هایی است که انرژی را بیشتر ذخیره کند

نخستین کوله پشتی شناور دنیا

ایسنا: نخستین کوله پشتی های شناور جهان ساخت شرکت «Lightning Packs» رونمایی شد. این کوله پشتی «هاور گلاید» (HoverGlide) نام داشته و نخستین کوله پشتی شناور جهان محسوب می شود. این کوله 82 درصد در راه رفتن و 86 درصد در دویدن وزن کوله را کاهش می دهد. طراحی این کوله پشتی به صورتی است که فشار وارده به گردن، زانو و مچ پای کاربران را حدود 80 تا 90 درصد کاهش می دهد. کوله پشتی مذکور برای کوهنوردی، رفت و آمد روزانه و مسافرت بسیار مناسب است. طراحی فوق العاده این کوله پشتی باعث آسان شدن حمل و جابه جایی بسته ها یا اجسام سنگین می شود. کوله پشتی مذکور قابلیت حمل اجسام تا 24 کیلوگرم را دارد. نکته قابل توجه این است که عملکرد این کوله پشتی ازسوی ارتش و نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است.

استفاده از ریزتراشه ها به جای کارت تردد

ایسنا: یک شرکت فناوری در آمریکا، کارمندان خود را به ریزتراشه هایی مجهز کرده است که می توان از آنها برای ورود به ساختمان یا خرید استفاده کرد.

شرکت فناوری «Three Square Market»، در ماه اوت گذشته اعلام کرد که قصد دارد کارمندان خود را به ریزتراشه هایی مجهز کند تا هنگام ورود به ساختمان یا رزرو بلیت قطار، از آنها استفاده کنند. این ریزتراشه، میان انگشت شست و انگشت اشاره قرار می گیرد و دستگاه های فروش خودکار، به راحتی آن را تشخیص می دهند. پس از تصمیم گیری برای آزمایش این ریزتراشه، «پاتریک مک مولان» (Patrick McMullan)، رئیس «Three Square Market» و حدود 50 نفر از کارمندان، برای این آزمایش داوطلب شدند. این ابزار که تقریبا به اندازه یک دانه برنج است، به کارهایی مانند ورود به ساختمان، اتصال به رایانه و خرید کردن، کمک می کند. این ریزتراشه، مانند همه تراشه های «سامانه بازشناسی با امواج رادیویی»(RFID)، به باتری نیازی ندارد و نیروی خود را از یک بازخوان RFID تامین می کند. با گذشت یک سال از این آزمایش، مک مولان و چند نفر از کارمندانش می گویند هنوز از این ریزتراشه ها در محل کار استفاده می کنند. از آن زمان، 30 کارمند دیگر هم برای استفاده از این فناوری جدید، اعلام آمادگی کرده اند.

عرضه صفحه نمایش هوشمند گوگل

ایسنا: شرکت فناوری گوگل به منظور رقابت با شرکت آمازون، احتمالا تا پایان تابستان صفحه نمایش هوشمند خود را روانه بازار خواهد کرد. گوگل در حال گسترش خط تولید دستگاه های دستیار شخصی هوشمند خود با تولید صفحه نمایش هوشمند است.

این غول فناوری اعلام کرده است که شرکای تولیدی تایوانی خود را آماده کرده است تا مطمئن شود که می توانند محصولات جدید را به موقع تحویل دهند، زیرا قصد دارد با دستیار شخصی هوشمند «اکو» متعلق به شرکت آمازون (Amazon) رقابت کند. گزارش های منابع موثق حاکی از این است که گوگل پلت فرم صفحه نمایش هوشمند خود را تا پایان تابستان عرضه کند. گوگل قصد دارد حدود 3 میلیون دستگاه از مدل جدید بلندگوی هوشمند خود همراه با یک صفحه نمایش را به فروش برساند. گوگل اوایل سال جاری فناوری صفحه نمایش هوشمند خود را در نمایشگاه CES رونمایی کرد و توانایی خود را در تکامل دستیار صوتی که بتواند چیزها را روی صفحه نمایش هم نشان دهد، به رخ کشید. در حالی که تنها صفحه نمایش هوشمند موجود در بازار در حال حاضر نسخه متعلق به «لنوو» (Lenovo) است، شرکت JBL هم پیش سفارش نسخه خود را شروع کرده است و عرضه آن را از ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد. ضمن اینکه شرکت LG هم در حال کار روی نسخه خود است. گوگل صفحه نمایش هوشمند خود را با نیت رقابت با دستیار شخصی هوشمند آمازون موسوم به «EchoShow» روانه بازار می کند.