آرشیو دوشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۵
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

اقتصاد بازی های آسیایی

احسان آذری نیا

مسابقات آسیایی امسال در اندونزی در حال برگزاری است و هزاران ورزشکار از 45 کشور در آن حضور دارند. این مسابقات تا دوم ماه آینده میلادی یعنی حدود دو هفته دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. در اغلب موارد، برگزاری رویدادهای ورزشی برای کشور میزبان سودمند است؛ البته فایده مندی آن به تدابیر و برنامه های دولت و شرکت های کشور یاد شده وابسته است.

اندونزی یکی از اقتصادهای نوظهور جنوب شرق آسیاست که مانند دیگر اقتصادهای نوظهور با چالش های مختلف اقتصادی مواجه است. کسری حساب جاری، تنش های تجاری بین چین و آمریکا، ضرورت افزایش نرخ های بهره و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سال آینده در این کشور جزو این چالش ها هستند. از سوی دیگر افزایش نرخ های بهره در آمریکا به خروج سرمایه ها از اقتصادهای نوظهور و کاهش ارزش پول ملی در این کشورها منجر شده است.

از مدت ها پیش کارشناسان و اقتصاددان ها توصیه کرده بودند اقتصادهای نوظهور از فرصت های خود برای متنوع کردن منابع درآمدی استفاده کنند و وابستگی خود به سرمایه گذاری خارجی و استقراض به ارزهای خارجی را کاهش دهند. به هر حال اکنون اندونزی با مشکل کاهش ارزش روپیه مواجه است و بانک مرکزی این کشور مجبور شده نرخ های بهره را بالا ببرد.

بازی های آسیایی امسال که پس از 56 سال بار دیگر در اندونزی در حال برگزاری است، فرصتی مناسب است که دولت و شرکت های این کشور می توانند از آن برای معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل به سرمایه گذاران خارجی و گردشگران استفاده کنند. به باور تحلیلگران، نیروهای سیاسی اندونزی باید حل مشکلات اقتصادی را در اولویت قرار داده و با درک تغییرات بزرگ در محیط اقتصادی و تجاری جهان، سیاست های جدید برای رونق اقتصاد اتخاذ کنند.

در مطالب حاضر به چالش های اقتصادی اندونزی، برخی آمار و ارقام درباره بازی های آسیایی امسال، راهکارهایی برای توسعه بخش گردشگری اندونزی و نیز قابلیت های منحصربه فرد این کشور اشاره شده است.