آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۶
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

بازداشت مدیران دولت مصدق

مرداد 1332 اعلام شد که بازداشت هواداران دکتر مصدق و مقامات منصوب از جانب او در سراسر کشور ادامه دارد و تا بامداد این روز بیش از دویست تن بازداشت شده اند و بسیاری از مقامات دولتی برکنار شده و تصفیه ادارات ادامه خواهد داشت. بسیاری از مقامات نیز خود کناره گیری کرده بودند. اللهیار صالح از سمت سفیری ایران در آمریکا استعفا داده بود.

صالح در پاسخ به تلگراف سرلشکر زاهدی که از او خواسته بود «استعفای خود را مسترد داشته و کماکان در مقام سفارت ایران در واشنگتن به خدمات ارزنده خود ادامه دهید.» نوشته بود: «بعد العنوان من تا دیروز طی مصاحبه های گوناگون مطبوعاتی که از رادیو و تلویزیون در سراسر آمریکا نیز پخش می شد، از نظر دکتر مصدق دفاع کرده ام حال چگونه یکباره تغییر جهت دهم و از برنامه هایی دفاع کنم که معکوس اظهارات قبلی من است مطلقا قادر به انجام چنین کاری نیستم. بنابراین از مقامات محل خداحافظی کرده و کاردار موقت سفارت را به وزارت امورخارجه معرفی کردم و قریبا به صوب ایران حرکت خواهم کرد.» در این روز سرلشکر زاهدی به دیدار آیت الله کاشانی به منزل وی رفت که در جریان این دیدار دکتر بقایی، شمس قنات آبادی، حائری زاده و نادعلی کریمی هم حضور داشتند. در همه شهرها حکومت نظامی برقرار بود. نشریات چپگرا و ملی گرا نیز از 28 مرداد تعطیل شده بودند.

نام خانوادگی اجباری شد

30 مرداد سال 1313 داشتن نام خانوادگی در ایران اجباری شد. پیش از آن فقط افراد ثروتمند و دارای اصالت، دارای لقب خانوادگی بودند که نشان دهنده منزلت درباری، رسمی و قومی و خانوادگی شان بود. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و در سال 1304، واحد زیرمجموعه بلدیه به اداره ارتقا یافت و عنوان «احصائیه» برای آن انتخاب شد. با تصویب قانون مدنی، استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای تمام اتباع ایران اجباری شد.

درگذشت معمار پل های مدرن

دیوید برنارد استینمن، معمار و مهندس آمریکایی 21 اوت 1960 در سن 74 سالگی درگذشت. او را معمار پل های مدرن نامیده اند؛ پل هایی که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، تایلند، انگلستان، پرتغال، ایتالیا، برزیل، هائیتی، پورتوریکو، کانادا، کره جنوبی، عراق و پاکستان طراحی کرده و ساخته است.

از جمله پل های معروفی که او ساخته می توان به پل مکیناک در ایالت میشیگان ایالات متحده اشاره کرد. طول این پل که در سال 1957 تکمیل شد 1158متر است. این پل بخش های بالایی و پایینی میشیگان را به هم متصل می کند و از زمان تاسیس نقش کلیدی در حمل و نقل کالا و تردد مردم این ایالت داشته است.