آرشیو دوشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۲۱۹
ادبیات
۸

در باب مهارت و شبیه سازی در هنر و ادبیات امروز با وامی از «سرنوشت (های) سینما»

بیست و پنج درصد از یک چیز بزرگ

علی شروقی

ادی تنددست (پل نیومن)، قهرمان فیلم «بیلیاردباز» رابرت راسن، در صحنه ای از این فیلم می گوید: «شاید آدم بزرگی نباشم ولی بیست و پنج درصد از یه چیز بزرگ بهتر از صد درصد از یه چیز کوچیکه.» در این حرف نوعی میل جنون آمیز و شورمندانه به یکه بودن نهفته است. میل شبیه نبودن به دیگران، و همین میل است که خلاقیت را از مهارت جدا می کند. ادی فیلم «بیلیاردباز» با مردی ملقب به «بشکه مینه سوتا» (با بازی جکی گلیسون) بازی می کند. تقابل ادی و بشکه دقیقا تقابل همین خلاقیت و مهارت است. بشکه یک بیلیاردباز ماهر است؛ قواعد بازی را خوب بلد است و با مهارت یک بازیگر حرفه ای توانسته است مهارتش را به سیستم مبادله پیوند بزند.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.