آرشیو یکشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۸
صفحه اول
۱
یادداشت

خطر دولت بزرگ برای بخش خصوصی

مسعود خوانساری ( رئیس اتاق بازرگانی تهران)

چهل سال از پیروزی انقلاب می گذرد و سوال اینجاست که درحال حاضر کجا ایستاده ایم؟ برای پاسخ به این پرسش باید از مقایسه اعداد و شاخص های کلان اقتصادی کمک بگیریم. درآمد سرانه کشور سال 92 (به قیمت ثابت سال 83) 2 میلیون تومان بود که نسبت به سال 56 که این عدد 41/ 3 میلیون تومان برآورد می شد، تا حدودی کاهش یافته است. البته این آمار مربوط به دوران پیش از تحولات ارزی اخیر می شود.

چنانچه جهش ناگهانی نرخ ارز در سال جدید هم در این محاسبات دیده شود، میان این دو نرخ تفاوت فاحشی به وجود خواهد آمد. همچنین حجم سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات بخش خصوصی در سال 56 معادل 14 هزار میلیارد تومان بود که این رقم باز هم به قیمت ثابت در سال 92 تقریبا به همین میزان یعنی 6/ 14 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ یعنی در بهترین حالت بازهم به همان موقعیت سال 56 بازگشته ایم.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.