آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۱
صفحه آخر
۲۴
تجسمی

مروری بر نمایشگاه نقاشی های علی بازماندگان در گالری ثالث

گذری بر ایام رنگین گذشته

صبا موسوی

این روزها گالری ثالث واقع در نشر ثالث میزبان نقاشی های علی بازماندگان است. مخاطب در این نمایشگاه با دو فضای متفاوت از آثار بازماندگان روبه رو می شود؛ نقاشی های انتزاعی در ابعاد بزرگ و آثار فیگوراتیو در ابعاد کوچک. او این دو فضای متفاوت در ارائه آثارش را برگرفته از روح درون و افکارش بیان می کند. خاطراتی نه چندان دور و گاهی در حال فراموشی و محو شدن، آثار این هنرمند جوان بر خلاف آنچه امروزه و البته متاسفانه در گالری های پایتخت به عنوان نقاشی ارائه می شود و بیشتر حالت دکوراتیو دارند و تصویرسازی های بزرگ در قالب نقاشی اند، حالت نقاشانه خود را حفظ کرده که این موضوع جای امید را برای بیننده می گذارد و روح مخاطب را جلا می دهد، با اینکه آثار انتزاعی بزرگ وی حالت تزئینی خود را نیز دارند.

به گفته بازماندگان به «ایران»، این آثار تصویری از بیکران طبیعت یا جهان بی مرز درون هستند. در آثار بزرگ او، بازماندگان خود را بخشی از طبیعتی می داند که در حال محو شدن است که در فضایی انتزاعی سعی در ثبت آن داشته، روزهایی که وجود داشته و امروز در دوردست ها درحال رنگ باختن است. در تابلوهای کوچک او نیز شاهد ثبت خاطرات پیرامون زندگی نقاش هستیم. افرادی که در زندگی برای بازماندگان عزیزند که با تکنیک چاپ سیلک روی جوهر ماندگار شده اند.

در مجموع، در کل فضای آثار بازماندگان، روح شاعرانه ای موج می زند که در دنیایی از رنگ خودنمایی می کند.

با توجه به شرایط این روزهای اقتصاد، بازماندگان موفق به فروش چند نقاشی شده، وی در این خصوص به «ایران» می گوید که اهل نقد نیست، اما با توجه به شرایط فعلی بازار در ایران و اتفاقات مختلفی که در کشور درحال وقوع است، خیلی طبیعی است که یک نمایشگاه نقاشی از لحاظ فروش، موفق نباشد، اما به طور کل از برپایی این نمایشگاه در این شرایط راضی است، زیرا هم ارتباطات خوبی پیدا کرده و هم افراد و هنرمندان بسیاری را از نزدیک شناخته، اما به هرحال امیدوار است وضع همه ما از این بهتر شود.

گفتنی است بازماندگان در حوزه معماری نیز فعال است و تاکنون دو کتاب از نقاشی های او با نام های flow و your death منتشر شده که از طریق سایت آمازون قابل دسترس است. این نمایشگاه تا 7 شهریور ماه ادامه دارد.