آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۹
دنیا
۴

اقتدار اخلاقی کلیسای کاتولیک روم با بحران مواجه شد

انتقادهای بی سابقه از پاپ

دنیای اقتصاد: تقریبا 40 سال پس از آخرین دیدار پاپ از ایرلند، «خورخه ماریو برگولیو» معروف به پاپ فرانسیس روز شنبه سوم شهریورماه عازم این کشور تحول یافته شد آن هم در زمانی که کلیسای کاتولیک سابقا قدرتمند روم به شدت وجهه اش خدشه دار شده است؛ کلیسایی که اقتدارش به واسطه سکولاریزاسیون عمیق و بحران جنسی جهانی دچار فرسایش شده و مقام پاپی «برگولیو» را به چالش کشیده است.

«جیسون هوروویتز» گزارشگر نیویورک تایمز در گزارش 25 اوت خود نوشت: با افشاگری های اخیر در مورد سوءاستفاده جنسی در آمریکا و شیلی، بسیاری از کاتولیک ها امیدوارند که فرانسیس (که طی دوران حضور در واتیکان کوشیده اوج این فلاکت را درک کند) از خرابه های کلیسای ایرلند به عنوان سکویی برای اعلام اقدامات جدید و محکم تر برای محافظت از کودکان در کلیسا استفاده کند. در عوض، او در اولین روز حضور دو روزه خود در نهمین نشست جهانی خانواده روایتی آشنا از انزجار خود در مورد گناه کشیش ها و اسقف ها ارائه داد. تحلیلگران معتقدند او فقط «حرف زد» و همین «حرف زدن» باعث سرخوردگی حامیان بازماندگان سوءاستفاده ها شد.

بازماندگان این سوءاستفاده ها می گویند اظهارات او بیش از اندازه ملایم بود. محکومیت راه به جایی نمی برد بلکه باید اقدامات ملموس و عملی انجام داد.

«لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند، از پاپ خواست تا با استفاده از «دفتر و نفوذ» خود از کودکان در ایرلند و در جهان محافظت کند. پاپ در جمع مردم ایرلند گفت: «ناکامی مقام های کلیسا - اسقف ها، روسای مذاهب، کشیشان و دیگران- به اندازه کافی برای پرداختن به این جنایت های نفرت بار موجب خشم شده و همچنان منبع درد و شرم برای جامعه کاتولیک است. من در این احساسات شریک هستم.» رهبر کاتولیک های جهان روز شنبه متعهد شد تا به استثمار جنسی از کودکان از سوی روحانیون پایان دهد و تاکید کرد: «این فساد و لاپوشانی معادل فضولات انسانی است.»

گزارشگر نیویورک تایمز می نویسد آخرین بار پاپ ژان پل دوم در سال 1979 از ایرلند دیدار کرده بود. ایرلند که روزگاری نقطه ثقل کلیسای کاتولیک بود با مشروعیت بخشیدن به طلاق و ازدواج همجنس گرایان عملا از دایره کلیسای کاتولیک کنار رفت. نخست وزیر فعلی ایرلند هم یک همجنسگراست و چند ماه پیش این کشور به برداشتن محدودیت بر سقط جنین رای داد.