آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۹
بورس
۱۰
خبر

معرفی کارگزاران برتر فرابورس به فیاس

فرابورس: فرابورس ایران به درخواست فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی (FEAS) سه کارگزار برتر خود را در حوزه بازار بدهی و بازار سهام برای حضور در رویداد «کارگزار برتر» بر اساس داده های سال 2017 میلادی به این فدراسیون معرفی کرد.

معیارهایی که از سوی فیاس برای سنجش کارگزاران عضو بورس ها ارائه شده بر اساس مدلی است که بورس نزدک ارائه کرده و مطابق آن پس از ارزیابی های صورت گرفته و امتیازاتی که کارگزاران عضو فرابورس ایران کسب کرده اند، در حوزه بازار سهام به ترتیب کارگزاری های مفید، تدبیرگران فردا و بانک مسکن در جایگاه نخست تا سوم بهترین اعضا قرار گرفته اند و در حوزه بازار بدهی نیز رتبه های اول تا سوم به کارگزاری های بانک پارسیان، بانک ملت و بانک سپه اختصاص یافته است. شاخص های مدنظر در این ارزیابی برای تعیین بهترین اعضا در هر بازار (بدهی و سهام) شامل معاملات در بازارهای اولیه و ثانویه، عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت های توسعه ای و ارائه راه حل های آنلاین به مشتریان است که در بررسی معاملات بازار اولیه فاکتورهای مورد بررسی به ترتیب شامل حجم پذیره نویسی و حجم عرضه های اولیه است. در بازار ثانویه نیز مواردی همچون حجم معاملات، تعداد معاملات، تعداد روزهای معاملاتی، تعداد ابزارهای مالی معامله شده و وضعیت بازارگردان مورد سنجش قرار گرفته است.

به این ترتیب حداکثر امتیاز کسب شده از سوی کارگزاری ها برای معاملات در بازار اولیه و ثانویه عدد 30 و 60 بوده و این امتیازها برای سایر آیتم های عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت های توسعه ای و ارائه خدمات آنلاین به مشتریان به ترتیب 5، 3 و 2 است که مجموع این امتیازات به عدد 100 می رسد. از سوی دیگر بورس های عضو فیاس به درخواست این فدراسیون به منظور انتخاب عضو قهرمان باید امتیازات کارگزاری های برتر خود را برای بازارهای سهام و بدهی بر اساس چند فاکتور دیگر نیز از جمله سهم بازار محلی، روزهای فعال، تنوع ابزارهای دسته بندی شده، تعداد معاملات و شاخص کشور به فیاس ارائه کنند که این آیتم ها توسط فرابورس ایران محاسبه و ارائه شده است. در این میان شاخص کشور (Country index) از تقسیم ارزش بازار به GDP کشورها به دست می آید که به عنوان یک سنجه برای ارزیابی توسعه یافتگی بازار مالی مورد استفاده قرار می گیرد.