آرشیو سه‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۰
فرهنگ و هنر
۳۲

تمجید منتقدان ازفیلم «دایره مینا» بعد از 40 سال

نشست تخصصی فیلم «دایره مینا» با موضوع انتقال خون در بخش کلاسیک جشنواره فیلم سلامت با حضور داریوش مهرجویی کارگردان این اثر، علی اکبر پورفتح الله رئیس سازمان انتقال خون، عباس صداقت مدیر کل دفتر برنامه ریزی و جذب سازمان انتقال خون، جواد طوسی و پرویز جاهد منتقدان سینما در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. مهرجویی درباره ساخت فیلم «دایره مینا» که موضوعی درباره انتقال خون دارد، گفت: ما می خواستیم نسبت به مساله کمبود خون آگاهی ایجاد کنیم زیرا در آن زمان مردم از این کار می ترسیدند و شرایط به گونه ای بود که از معتادان خون می گرفتند اما با این اوصاف از اکران این فیلم جلوگیری و برای چند سال توقیفش کردند. شاه بعد از دیدن چند دقیقه از فیلم گفته بود که اگر این حرف دروغ است بروید او را بگیرید و محاکمه اش کنید، اگر راست است بروید و خودتان را درست کنید.

جواد طوسی نیز در سخنانی بیان کرد: فیلم «دایره مینا» یکی از نمونه های شاخص و معتبر گستره سینمای اجتماعی است. در این فیلم به وضوح دغدغه مندی و نگاه پرسشگر و آمیخته با حس را می بینید اما ویژگی بارز این فیلم بیان سهل و ممتنع آن است و بخشی از آن وام گرفته از متن قصه غلامحسین ساعدی است. پرویز جاهد دیگر منتقد حاضر در این نشست نیز اظهار کرد: فیلم «دایره مینا» از نظر اجتماعی تاثیرات زیادی داشته و منجر به تاسیس سازمان انتقال خون در ایران شد. از این دست فیلم ها در سینمای ایران بسیار کم هستند. مهرجویی فیلمی علیه فساد آن زمان می سازد و برای همین است و بی دلیل توقیف نمی شود. در ادامه علی اکبر پورفتح الله رئیس سازمان انتقال خون گفت: وقتی من به بیمارستان های مختلف در مصر می رفتم، دقیقا یاد «دایره مینا» می افتادم. در آنجا بیمارانی را می دیدم که دست من را می گرفتند و به زبان عربی التماس می کردند که خون بدهم. فقدان سازمان انتقال خون در ایران، در این فیلم کاملا مشهود است و وضعیت خون فروشی را در کشور به تصویر کشانده است. یکی از هوشمندی هایی که «دایره مینا» دارد، انتخاب زمان مناسب برای ساخت آن است. در دوران شاه که همه چیز آرام و متمدن نشان داده می شد، «دایره مینا» از سیاهی ها پرده برمی دارد. همین اتفاق باعث می شود سازمان انتقال خون در سال 53 احداث شود.