آرشیو سه‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۰
فرهنگ و هنر
۳۲

اعتراض خانواده ناصرچشم آذر به اجرای ترانه «سوغاتی»

درحالی که مهران مدیری در تازه ترین کنسرتش قطعه «سوغاتی» را به صورت باکلام اجرا کرد، ناصر چشم آذر تنظیم کننده این قطعه هیچ وقت نتوانست برای اجرای آن به صورت باکلام مجوز بگیرد. مدیری پیش از خواندن ترانه «سوغاتی» گفت: به اردلان سرفراز، شاعر نازنین این ترانه زنگ زدیم و از او اجازه گرفتیم و او با بزرگواری گفت بخوانید. تنظیم این اثر هم از دو عزیزی است که روح هر دویشان شاد باشد؛ محمد حیدری و ناصر چشم آذر.

به گزارش «ایلنا» در پی این اتفاق، خانواده زنده یاد ناصر چشم آذر در همین باره متنی را منتشر کردند که در بخشی از آن آمده است: ‎ناصر چشم آذر برای اجرای یکی از ترانه های معروف و پرطرفدارش به نام «سوغاتی» در کنسرت خود، مدت ها دوید و تلاش کرد تا بتواند آن را با خواننده مورد نظرش در برج میلاد اجرا کند که بی ثمر ماند و به او اجازه داده نشد. درنهایت تنها موسیقی بی کلام آن به صورت ارکسترال اجرا شد و متاسفانه برای همین اجرا هم مورد مواخذه قرار گرفت تا بهانه ای باشد که از اجرای کنسرت بعدی اش در سالنی که مدنظر ایشان بود، ممانعت شود. این بی معرفتی یکی از همان موانع بی دلیل و سلیقه ای بود که در زمان خودش روح مرحوم را خراشید و به شدت دلش را شکست.‎اما حالا چه اتفاقی افتاده است که مهران مدیری می تواند به راحتی و باکلام آن را در همان برج میلاد اجرا کند و به قبای هیچ کس هم برنخورد؟! ‎سوال اینجاست که چطور برای صاحب اصلی اثر اجازه اجرای باکلام داده نشد؛ ولی برای دیگران امکان پذیر شد؟!

موضوع اصلی این است که مهران مدیری دیگر چرا، بدون کسب اجازه از خالق اثر «سوغاتی» را اجرا کرده است؟! مگر آن رفته، وارث و باقی ندارد؟! انتظار می رفت که مهران مدیری به عنوان هنرمندی تاثیرگذار در سطح جامعه، این رفتار فرهنگی را می داشت تا به پاس حفظ زحمات خالق اثر و تاثیر او در موسیقی این سرزمین هم که شده احترام را مراعات می کرد تا حرکت او الگویی باشد برای سایرین در آینده تا جان کلام این حرفش در همان شب که «فقط خودمان باید به داد خودمان برسیم» هم در حد یک شعار شبه شهروندی باقی نماند و رنگ حقیقت به خود بگیرد.