آرشیو سه‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۸۸
رسانه
۵
یادداشت

آموزش سواد رسانه ای ضرورت مدیریت در عصر ارتباطات

علیرضا ملوندی

کسانی که در کار خبر حضور دارند احتمالا خیلی وقت ها پیش آمده که در برابر اصرار همکاران خود در روابط عمومی نهادها، سازمان ها و بخش های مختلف برای درج اخبار آنها در رسانه قرار می گیرند.

پیگیری انتشار اخبار در رسانه ها البته بخشی از کار روابط عمومی هاست و نمی توان به آن خرده گرفت اما این ماجرا وقتی مساله ساز می شود که این اصرارها برای درج اخباری که حداقل ارزش های خبری را ندارند صورت می گیرد و از این لحاظ به نوعی حقوق مخاطب رسانه تضییع می شود. مخاطبان رسانه ها اعم از مکتوب یا مجازی بالاخره در حال صرف وقت و هزینه برای مطالعه مطالب گلچین شده توسط خبرنگاران هستند و درج اخبار بدون ارزش خاص خبری، موجب اتلاف وقت و هزینه آنها می شود. در اکثر مواقع کارشناسان و مدیران روابط عمومی ها خود به این امر واقفند اما خود نیز تحت فشار مدیران بالادستی که اطلاع درستی از رسانه و شرایط حاکم بر آن ندارند قرار می گیرند و در واقع خبر نه برای معرفی دستاوردها یا آگاهی رسانی به مخاطبان سازمان متبوع بلکه برای خشنود کردن خاطر مدیران ارشد تولید و با ضرب و زور هزینه کردن کارشناسان روابط عمومی از اعتبار خود منتشر می شود. این ماجرا گاهی به قدری حاد می شود که ردیف بودجه جداگانه ای نیز برای درج چنین اخباری در رسانه ها در نظر گرفته می شود که خود مفاسد بسیاری را موجب می شود.

مدیران ارشد نهادها و ارگان ها، یکی از کسانی هستند که حتما باید از سواد رسانه ای کافی بهره مند شوند، این موضوع را دست کم نباید گرفت.