آرشیو چهارشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۱
صنعت و معدن
۳

تهدید چین علیه آمریکا اجرایی شد

دنیای اقتصاد: همان طور که انتظار می رفت چین تهدید خود علیه آخرین دور تعرفه های آمریکایی را عملی ساخت و از آن به سازمان تجارت جهانی WTO شکایت کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، روز دوشنبه دولت چین به طور رسمی از آمریکا شکایت کرد و از سازمان تجارت جهانی خواست تا مجادله تجاری بین این کشور و آمریکا را وارد فاز «رایزنی» کند.

این نخستین مرحله از فرآیند رسیدگی به یک پرونده شکایت در سازمان تجارت جهانی است. هفته گذشته دولت ترامپ بر 16 میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی تعرفه وضع کرد؛ اقدامی که البته با مقابله به مثل چین روبه رو شد. از روز طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی دو کشور 60 روز فرصت دارند تا مذاکرات خود را در این زمینه انجام دهند. البته هم اکنون بین دو کشور مذاکراتی در حال انجام است که به شکایت پیشین چین از آمریکا بابت تعرفه های فولاد و آلومینیوم و شکایت آمریکا از چین بابت تخطی از حقوق مالکیت معنوی مربوط است.

آمریکا علیه استقلال WTO

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که روز دوشنبه آمریکا سازمان تجارت جهانی را تهدید کرده است که ماه آینده از انتصاب مجدد یکی از چهار قاضی باقی مانده این سازمان جلوگیری خواهد کرد؛ رویدادی که نگرانی کارشناسان تجارت جهان در مورد بحران نظام حل و فصل مناقشات جهانی را تایید می کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن حمله به سازمان تجارت جهانی آن را یک فاجعه و مصیبت خواند و افزود: دلیل شکست آمریکا در پرونده های مطرح شده در سازمان این است که سایر کشورها بیشترین قضات را در این سازمان دارند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند در واقع وضعیت برنده شدن آمریکا در پرونده ها اگر بهتر از دیگر کشورها نباشد، مانند آنان است و این یک امتیاز نادر است که در بدنه قضات سازمان همیشه یک قاضی آمریکایی وجود داشته است. در شرایط معمول 7 قاضی بدنه قضات سازمان تجارت جهانی را تشکیل می دهند، اما در شرایط فعلی اگر قاضی بابو چکیتان سروانسینگ از کشور ماریتیوس تا موعد مقرر 30 سپتامبر منصوب نشود، تنها 3 قاضی در بدنه این سازمان باقی خواهند ماند که حداقل تعداد برای ادامه حیات این سازمان است.