آرشیو چهار‌شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۱
مسکن و عمران
۷
نبض بازار

وضعیت رهن و اجاره خانه های یک طبقه

دنیای اقتصاد: در حالی که عمده معاملات اجاره مسکن در بازار واحدهای مسکونی آپارتمانی و چند طبقه انجام می شود اما هنوز هم بازار اجاره واحدهای مسکونی یک طبقه که در اصطلاح واحدهای مسکونی ویلایی نیز گفته می شوند در مناطق مختلف پایتخت فعال است و مشتریان خاص خود را دارد.

عمده این واحدهای مسکونی(واحدهای مسکونی یک طبقه) خانه های مسن با عمربنای بیش از 20 سال هستند که بنا به دلایلی از جمله عدم تمایل مالک به تخریب و نوسازی تبدیل به آپارتمان نشده اند و مالک یا مالکان این واحدها ترجیح می دهند این واحدهای مسکونی را به همان شکل قبلی حفظ کرده و آن را به بازار اجاره عرضه کنند. در حالی که عمده واحدهای مسکونی یک طبقه و ویلایی در مناطق شمالی شهر تهران متمرکزند و از سوی طبقات مرفه با سطح درآمد بالا مورد استقبال قرار دارند اما در سایر مناطق شهر تهران از جمله مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت نیز می توان نمونه هایی از این واحدهای مسکونی را مشاهده کرد که به بازار اجاره عرضه شده اند.

میانگین اجاره بهای واحدهای مسکونی یک طبقه در مقایسه با واحدهای مسکونی آپارتمانی بیشتر است و در برخی موارد مستاجران برای اجاره این خانه ها باید تا چند برابر بیشتر از واحدهای آپارتمانی با مساحت زیربنای مشابه اجاره پرداخت کنند؛یکی از دلایل این موضوع دربست بودن این واحدها در مقایسه با مجتمع های آپارتمانی و همچنین برخورداری این خانه ها از حیاط اختصاصی است که واحدهای آپارتمانی فاقد آن هستند. تحقیقات میدانی نشان می دهد بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی یک طبقه و مسن که به رغم برخورداری از شرایط مناسب برای تخریب و احداث آپارتمان هنوز در بازار اجاره باقی مانده اند متعلق به مالکانی هستند که به قصد سرمایه گذاری و برخورداری از حاشیه سود بیشتر در آینده، فعلا تمایلی برای فروش یا ساخت و ساز روی این املاک نشان نمی دهند. بنابراین این واحدها را به بازار عرضه کرده اند و از این طریق نیز درآمد نسبتا قابل توجهی به دست می آورند؛ عمده واحدهای مسکونی یک طبقه پایتخت بیش از 150 مترمربع مساحت دارند اما در میان فایل های اجاره این واحدها حتی خانه های ریزمتراژ(60مترمربعی)هم مشاهده می شود.