آرشیو یکشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۳
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

روبات شخصی که کاربر را تعقیب می کند

خبرگزاری مهر: در جدیدترین نوآوری از یک روبات شخصی رونمایی شده است که امکان برقراری تماس ویدئویی را برای کاربر خود فراهم می کند. روبات شخصی Temi در نمایشگاه IFA رونمایی شد. این روبات از نخستین روز اکتبر با قیمت 1500 دلار برای فروش عرضه می شود. شرکت سازنده ادعا می کند Temi نخستین روبات کارآمد شخصی است. البته این امر بستگی به آن دارد که کاربر چقدر بخواهد با کمک روباتی که همه جا او را دنبال می کند تماس ویدئویی برقرار و از رسانه ها استفاده کند. روبات شخصی مذکور حسگرهای مختلفی دارد که به وسیله آنها در محیط جهت یابی و فعالیت می کند. این حسگرها عبارتند از: یک LIDAR با 360 درجه، دو دوربین رصد عمق، دو دوربین RGB، 5حسگر تقریبی، حسگر IMU و 6 حسگر خطی Time of flight.

این روبات به وسیله حسگرهایش نقشه ای دوبعدی از خانه تهیه می کند اما کاربر می تواند به روبات دستور دهد بخش های خاصی از خانه را به یاد داشته باشد. همچنین هنگامی که کاربر می گوید «سلام Temi، مرا دنبال کن»، روبات او را دنبال می کند و با استفاده از لیزر پاهای کاربر را رصد می کند. جالب آنکه هنگامی که فرد دیگری مسیر کاربر را قطع می کند، روبات همچنان می تواند پاهای کاربر خود را شناسایی کند. Temi تمام قابلیت های یک تبلت را دارد و با اندروید کار می کند. البته هنوز معلوم نیست تمام اپلیکیشن های گوگل پلی را بتوان در آن استفاده کرد. مهم ترین ویژگی این روبات قابلیت تماس صوتی است. در حال حاضر Temi دستورات را به دو زبان انگلیسی و چینی دریافت می کند. اما قرار است از 25 زبان مختلف پشتیبانی کند. یک بار شارژ روبات برای 8 ساعت فعالیت کافی است. همچنین روبات می تواند در صورت نیاز به طور خودکار به سمت مکان شارژ برگردد. این روبات در چین تولید می شود.

اسپیکر هوشمند و روتر اینترنت هوآوی

فارنت: هوآوی در مراسم خود در حاشیه نمایشگاه IFA2018 از محصول جدیدی به نام AI Cube رونمایی کرد که هم اسپیکر هوشمند و هم روتر اینترنت است. هوآوی هم سرانجام پس از گوگل، سامسونگ، اپل، آمازون و اکثر شرکت های فناوری اسپیکر هوشمند خود را معرفی کرد. AI Cube که برخلاف نامش ظاهر مکعبی ندارد(!) شباهت فراوانی به گوگل هوم داشته اما کاربرد بیشتری خواهد داشت. هوآوی دستیار صوتی الکسای آمازون را برای اسپیکر هوشمند خود انتخاب کرده است. به این ترتیب کاربران قادر خواهند بود لوازم خانگی هوشمند خود را کنترل کنند، تایمر و آلارم تنظیم کنند، به موسیقی گوش کرده، از وضع آب وهوا باخبر شده یا خرید اینترنتی انجام دهند. در حال حاضر اسپیکرهای هوشمند الکسای آمازون و همچنین رقبایی مثل گوگل هوم و هوم پاد اپل به فروش خوبی دست پیدا کرده اند و هوآوی برای موفقیت در این بازار نیاز به عرضه یک محصول متفاوت دارد.