آرشیو یکشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۱
سلامت
۱۴

راهنمای مصرف درست مکمل ها

یاسمین مشرف
منبع: ba-bamail.com

بسیاری از افراد برای تکمیل دریافتی روزانه مواد مغذی مورد نیاز بدن نوعی از مکمل ها را مصرف می کنند. اگر شما از جمله این افراد هستید این نکات را در مورد شرایط درست مصرف آنها در نظر داشته باشید.

ویتامین هایی که باید قبل از ظهر مصرف شود:

ویتامینB1، ویتامینB12، آهن، کوآنزیمQ10 و ویتامین Cهریک از این پنج ویتامین، تاثیرات تحریک کننده قوی بر بدن دارند، بنابراین مصرف آنها هنگام صبح شما را در طول روز پرانرژی نگه خواهد داشت. نکته قابل توجه این که ویتامین C به جذب آهن کمک می کند، بنابراین بهتر است مکمل ها یا مواد غذایی حاوی این دو ماده مغذی همراه با یکدیگر مصرف شوند.

ویتامین هایی که باید همراه با چربی های سالم مصرف شود

ویتامین های A، D، E، K، لیکوپن و لوتئین محلول در چربی هستند و برای جذب بهتر باید همزمان با مصرف چربی های سالم مصرف شوند. از پزشک تان بپرسید بهتر است این ویتامین ها را همراه چه غذاهایی مصرف کنید. نکته مهم دیگر تداخل ویتامین K با ویتامین E است. توجه داشته باشید مقادیر زیاد ویتامین E می تواند با توانایی بدن برای مصرف ویتامین K تداخل ایجاد کند.

مکمل هایی که باید شب ها مصرف شود

منیزیم و کلسیم دو ماده معدنی مهم و وقتی مورد استفاده بدن قرار می گیرند که ما درحال استراحت هستیم. منیزیم و کلسیم همچنین به آرامش بدن کمک کرده و با برخی اختلالات خواب مقابله می کنند. باید توجه داشت مکمل آهن نباید همراه با کلسیم مصرف شود، زیرا این دو ماده مانع جذب درست یکدیگر می شوند. بین مصرف این دو مکمل باید حداقل چهار ساعت فاصله وجود داشته باشد.

چه چیزهایی را نباید بعد از ویتامین ها مصرف کنیم؟

قهوه، چای و دیگر نوشابه های شیرین، مانع توانایی بدن برای جذب کامل ویتامین ها و مکمل های معدنی است و حداقل تا دو ساعت بعد از مصرف، این مکمل ها نباید مصرف شود