آرشیو دوشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۴
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

شهادت رئیسعلی، رهبر قیام علیه استعمار

رئیسعلی دلواری، آزادی خواه و رهبر قیام مردم تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول، 12 شهریور 1294 کشته شد. به همین مناسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز را «روز ملی مبارزه با استعمار» نام نهاده است. رئیسعلی، فرزند رئیس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت تحت تاثیر فضای آزادی خواهی به جوانی آرمانخواه تبدیل شد. رئیسعلی بعد از اینکه قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف ناپذیر به مقابله با آنها پرداخت. نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می کنند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رئیسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که قریب به 5 هزار نفر بودند، شکست داد و وادار به عقب نشینی کرد.

زادروز مهندس خودروی سریع السیر

سوم سپتامبر زادروز فردینان پورشه از غول های صنعت خودروسازی جهان است. او سال 1875 در روستای «مفرزدرف» در جمهوری چک در خانواده ای آلمانی زبان چشم به جهان گشود. پدرش «آنتن» آهنگری ساده بود. فردینان با اصرار زیاد توانست خانواده اش را متقاعد کند که به مدرسه فنی برود، بنابراین برای تحصیل به شهر «ریچن برگ» رفت.

او بعد از مدتی به عنوان کارگر در شرکت الکتریکی «ایگر» مشغول به کار شد. پورشه جوان برای تامین مخارج تحصیل مجبور بود کار کند و به همین دلیل مدتی به عنوان دفتردار به کار خود ادامه داد. او بعد از اتمام مدرسه فنی هرگاه فرصتی داشت به طور مخفیانه به دانشگاه فنی در شهر «وین» می رفت و سر کلاس های فنی آن دانشگاه می نشست. هرچند که او هرگز نتوانست مدرک مهندسی از آن دانشگاه بگیرد، اما با مباحث مهندسی به طور کامل آشنا شد و بعدها دکترای افتخاری مکانیک را کسب کرد.فردینان هنگام کار در شرکت ایگر با دختری به نام «لویس» آشنا شد و با او ازدواج کرد. این ازدواج به دلیل استعداد و پشتکار او و همسرش باعث پیشرفت کار پورشه جوان شد. علاقه شدید او به دنیای اتومبیل باعث شد که در سال 1898 به عنوان طراح اتومبیل های جدید به کار گرفته شود و چندی بعد توانست دو خودروی قابل توجه را طراحی کند.

او در سال 1902 به خدمت سربازی فراخوانده شد و خدمت نظام وظیفه را به عنوان راننده افسران درجه بالای ارتش پشت سر گذاشت و پس از آن برای گذراندن زندگی به شرکت Aufro-Daimler رفت و بعد از 11 سال کار به عنوان مدیر فنی انتخاب شد. پورشه در ادامه کارش به طراحی موتورهای گازوئیلی پرداخت و نخستین طرحی که به بازار فرستاد، ماشینی شبیه کالسکه بود که به وسیله دو موتور الکتریکی با چرخ های جلویی به حرکت در می آمد و به وسیله باتری روشن می شد. سرعت ماشین 140 کیلومتر در ساعت بود و به همین دلیل با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد.ماشین در نمایشگاه جهانی پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت و اگر چه هنوز دنده هایش قابل اطمینان و اتصالات آن از ایمنی کافی برخوردار نبود، اما بیش از 300 نمونه اش به فروش رسید و فردینان به عنوان برجسته ترین مهندس فاقد مدرک خودرو شناخته شد و جایزه ای ویژه دریافت کرد.و این آغاز خیز او به سمت تولید خودرویی استثنایی بود.