آرشیو چهارشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۶
گردشگری
۱۷
مقاصد تابستانی

«بهشت گمشده» مرودشت

دنیای اقتصاد: استان فارس، شهر مرودشت در دل خود بهشت گمشده ای دارد که به «تنگ بستانک» شناخته می شود؛ تنگه ای قرار گرفته در میان چند کوه، صخره، آبشار، رود و چشمه با آب و هوایی خوش و مطلوب که شما را در گرمای پایانی تابستان به سمت خود فرا می خواند. از اوایل دهه 60 این منطقه به تدریج توسط گروه های کوهنوردی و گردشگران طبیعت به عموم مردم معرفی شد و به دلیل داشتن زیبایی های خیره کننده و چشم انداز طبیعی منحصربه فرد از سوی بازدیدکننده ها به این منطقه عنوان «بهشت گمشده» دادند. درخت های بلند از جمله چنار و گردو موجب شده نور مستقیم خورشید در کف دره به سختی راه پیدا کند و برای همین محیط را برای روزهای گرم تابستان دلنشین و دلخواه کرده است.

خرس قهوه ای، کفتار، راسو، پازن، خارپشت ایرانی، همستر دم دراز، رودک، گربه وحشی، سنجاب ایرانی، روباه، شغال، گراز، خرگوش، انواع پرندگان شکاری، کبوتر وحشی، کبک و... از جمله حیواناتی هستند که در این تنگه زندگی می کنند و یک حیات وحش بی نظیر را به وجود آورده اند. همچنین بنه، بلوط، زالزالک، ارس، بادام کوهی، دافنه، کیکم، تنگرس، ارژن، بو مادران و آویشن نیز پوشش گیاهی این محیط را دربرگرفته است. به دلیل همین اکوسیستم بی نظیر بود که حدود 20 سال پیش شورای عالی حفاظت از محیط زیست، این منطقه را منطقه حفاظت شده تعیین کرد.

یکی از زیبایی های تنگ بستانک، دریاچه پشت سد «درودزن» در نزدیکی این تنگه است که زیستگاه بی نظیری را در مقابل چشم بیننده خلق کرده. اگر به این منطقه کوله بار بسته اید تماشای آبشار مارگون و تنگ براق را نیز از دست ندهید. علاوه بر این طبیعت شگفت انگیز شما می توانید از دیدن و گشت و گذار در میان روستاهای آن اطراف نیز لذت ببرید. شهرهای بیضا و کامفیروز نیز از مشهور ترین مقصدهایی هستند که در طول مسیر از آنها عبور خواهید کرد. تماشای این شهرها نیز برای شما خالی از لطف نخواهد بود. در طول مسیری که برای رسید به تنگ بستانک طی خواهید کرد، کوچه باغ ها، مزارع و باغات اولین جاذبه ای هستند که گردشگران در سفر به بهشت گمشده آنها را تجربه می کنند. برای رسیدن به تنگ بستانک باید به سمت جاده شیراز-یاسوج حرکت کنید و مسیر منتهی به بیضا را در نظر بگیرید و با کمک تابلوهای راهنما در نهایت بین دو روستای محجن آباد و منگان به این بهشت گمشده خواهید رسید.

از سمت شمال شیراز نیز اگر عازم بهشت گمشده هستید، از اقلید گذشته و با پیش گرفتن جاده یاسوج و گذر از شهر آسپاس به دوراهی رسیده که مسیر مستقیم یاسوج و سمت چپ جاده مرودشت است. برای اقامت در شب نیز اگر طبیعت گرد هستید کمپ روی تخت هایی که روی آب روان در نظر گرفته شده یک تجربه فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. برای آنکه از مرودشت و طبیعت بکرش دست خالی بیرون نیایید می توانید با خود گردو، بادام، انار و گیوه به سوغات ببرید. همچنین از غذاهای محلی نیز خود را بی نصیب نگذارید. قبورمه، می ده، جوزقندی، قیسی، بند مجک، آش بوی، تند ک با، آش سگل، دوبا، آش کارده، رشته، کوفته برنجی، خورش کلم چندر، تلیت بابونه، شله شلغم، پلو لیزک، پلو کنگر، ترشی سرکه جاشیر، ترشی خرکگ، کالمه کرکو، ترشی بی لهر، ترشی ریواس، ترشی بنوشک، ترشی موسیر و... از جمله غذاها و خوراکی هایی هستند که می توانید در طول سفر خود طعم آنها را امتحان کنید.