آرشیو پنجشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۷
خبر
۲

رویداد

لاوروف: هدف نهایی تهران، مسکو و آنکارا پایان دادن به جنگ سوریه است

ایسنا: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد با آنکه ممکن است ایران، روسیه و ترکیه در برخی از جهات اهدافشان با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما هدف نهایی تمام این کشورها پایان جنگ سوریه است. به گزارش اسپوتنیک، وزیر امورخارجه روسیه گفت که هدف نهایی مسکو با دیگر طرفین ضامن آتش بس سوریه (ایران و ترکیه) این است که به جنگ در سوریه خاتمه دهند و اطمینان حاصل کنند که مردم سوریه می توانند بدون دخالت های خارجی سرنوشت خود را تعیین کنند. لاوروف همچنین در میان صحبت هایش اشاره کرد که روسیه به همراه ایران به دعوت خود دمشق در این کشور فعالیت دارند و حضور دیگر کشورها در سوریه غیرقانونی است.

روایت کری از اختلاف اوباما و نتانیاهو بر سر برجام

تسنیم: جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در تازه ترین کتاب خاطراتش به شدت از تلاش های نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی انتقاد کرده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در این باره نوشت: «نتانیاهو عملا با پذیرش درخواست و دعوت جان بینر، رئیس سابق کنگره آمریکا برای سخنرانی در بین نمایندگان کنگره و صحبت کردن علیه توافق هسته ای ایران، عملا پروتکل ها را نقض کرد. علاوه بر این نخست وزیر اسرائیل از این نشست استفاده کرد تا به تلاش های انجام شده برای توافق هسته ای ایران لطمه وارد کند، آن هم در شرایطی که توافق هسته ای درحال نهایی شدن بود.» وی افزود: «البته این جای شگفتی نبود که نتانیاهو اساسا بخواهد در روند توافق هسته ای خلل ایجاد کند. وی یک سخنرانی کاملا سیاسی در کنگره آمریکا ایراد کرد، این سخنرانی یک تجزیه و تحلیل صادقانه از راهبرد عدم اشاعه تسلیحات یا یک استدلال قوی درباره این واقعیت نبود که اسرائیل بدون توافق هسته ای، امن تر خواهد شد.» جان کری نوشت: «هر کسی درک می کرد که سخنرانی نتانیاهو تنها با هدف جلب توجه مخالفان توافق هسته ای بود، یک سخنرانی احساساتی با این هدف که حامیان خود در آمریکا را بسیج کند و سناتورها را از تصویب توافق هسته ای ایران بترساند.»