آرشیو پنجشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۵
سلامت
۱۴
خبر سلامت

حواستان به ایمنی مواد غذایی باشد

مترجم: یاسمین مشرف
منبع: eatright.org

ایمنی مواد غذایی فقط شامل مصرف نکردن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته یا شستن میوه ها و سبزیجات نیست. نکات بسیار ظریف دیگری نیز است که رعایت نکردن آنها می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. تعدادی از این نکات را در ادامه می خوانید:

چشیدن غذا برای اطمینان از فاسد شدن آن

با این کار اشتباه بزرگی انجام می دهید. باکتری هایی وجود دارند که طعم و بویی ندارند اما می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. خوردن مقدار بسیار کمی از غذای آلوده به این باکتری ها شما را دچار یک بیماری جدی خواهد کرد. کاری که باید انجام دهید این است که مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته را قبل از این که باکتری های مضر در آنها رشد کنند، دور بریزید.

بازکردن یخ مواد غذایی جامد در دمای محیط

از آنجایی که پاتوژن های مضر تولید شده در مواد غذایی می توانند در دماهای بین 4 تا 60 درجه سانتی گراد به سرعت تکثیر شوند بهتر است برای باز شدن یخ مواد غذایی منجمد آنها را در یخچال، آب سرد یا در مایکروویو قرار دهید.

شستن گوشت

حدود 60 درصد گوشت های موجود در سوپرمارکت ها حاوی کمپیلوباکتر هستند. کمپیلوباکتر شایع ترین میکروارگانیسم ایجادکننده مسمومیت غذایی است که سالانه چند میلیون نفر را با علائم دل پیچه، دل درد، اسهال و تب راهی مراکز درمانی می کند. شستن گوشت خام و پاشیده شدن آب به اطراف باعث می شود این باکتری براحتی به سینک، میز آشپزخانه و دیگر سطوح منتقل شود. کمپیلوباکتر با پختن کامل گوشت از بین می رود.

سرد کردن مواد غذایی قبل از قرار دادن آنها در یخچال

هرگز مواد غذایی را به مدت بیشتر از یکی دو ساعت بیرون از یخچال و در دماهای بالاتر از 32 درجه سانتی گراد قرار ندهید. باکتری های بیماری زا به سرعت رشد می کنند و می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. بهتر است مواد غذایی را به موقع در یخچال قرار دهید.