آرشیو یک‌شنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۱۹
بورس
۱۰
خبر

مراقب غیرمجازهای بازار سرمایه باشید

روابط عمومی فرابورس ایران: معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران درخصوص افرادی که فاقد مجوزهای لازم برای انجام امور مربوط به کارگزاران هستند و وجوه مازاد بر هزینه های سازمان بورس را برای انجام معاملات اخذ می کنند، هشدار داد.

بهنام محسنی به برخی فعالیت های انجام شده در حوزه بازار سرمایه از سوی دفاتر غیرمجازی که عمدتا توسط بنگاه های معاملات ملکی اداره یا معرفی می شوند، اشاره کرد و گفت: طی بازدید صورت گرفته از این دفاتر که در پوشش کارگزاران دارای مجوز اغلب در حاشیه شهر تهران و برخی از کلان شهرها مشغول هستند، مشاهده شده که با عنوان خرید و فروش تسهیلات مسکن و سهام، ذیل یک کارگزاری اقدام می کنند و از هر مشتری مبالغی را به عنوان کارمزد مازاد بر وجوه معامله و کارمزدهای مصوب دریافت می کنند.

به گفته وی مشتریان با مراجعه حضوری یا مجازی به این دفاتر اقدام به احراز هویت، اخذ کد بورسی و خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن و بعضا سایر اوراق بهادار کرده و بابت خرید اوراق از هر مشتری مبالغی را به عنوان کارمزد مازاد بر وجوه معامله و کارمزدهای مصوب دریافت می کنند. همچنین در صورتی که برای مشتری به صورت اعتباری خرید انجام شود، مبالغی به عنوان بهره این اعتبار از سوی این دفاتر اخذ می شود.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران بار دیگر یادآور شد: با توجه به موارد مذکور، اهمیت موضوع از بعد اخذ وجوه مازاد بر هزینه های مصوب سازمان بورس برای انجام معاملات توسط افرادی که مجوز انجام امور مربوط به کارگزاران را اخذ نکرده اند قابل هشدار است.