|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/6/21: رهيدگي از زندان عنوان ها و برچسب ها
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6928
سه شنبه 29 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6874 21/6/97 > صفحه 24 (صفحه آخر) > متن
 
      


روايت 
رهيدگي از زندان عنوان ها و برچسب ها
مرتضي آويني در گفت و گو با اكبر نبوي در سالروز تولد راوي «روايت فتح»

نويسنده: محسن بوالحسني


    
    
    ۲۱ شهريور ۱۳۲۶ در شهر ري تهران، پسري به دنيا آمد به نام «کامران». کامران دهه چهل، با مرتضاي سال هاي انقلاب فرق بسيار داشت؛ گذشته اي که مسکوت ماندنش براي برخي جاي سوال و بحث دارد. ابراهيم حاتمي کيا سال ها پيش در «شهروند امروز» نوشته بود: «آيا کسي مرتضي قبل از انقلاب را مي شناسد. آناني که در آن دوران با او حشرونشر داشته اند از مرتضي تثبيت شده بعد از شهادتش راضي اند؟» و دخترش کوثر نيز در گفت و گويي مي گويد:«آويني خوب، آويني مرده است.» با اين همه مرتضي آويني در آستانه انقلاب، منقلب شد و آويني ديگري شد که اين آويني نيز البته بسيار نام آور، قابل احترام و قابل باور است. اکبر نبوي روزنامه نگار و منتقد سينما شناخت مکتوب و بصري بسيار خوب و البته به دور از شعارزدگي نسبت به او و سلوک شخصيتي و فکري اش دارد. به بهانه سالروز تولد راوي «روايت فتح» با نبوي به گپ کوتاهي نشستيم.
    
    سير تحول شخصيت مرتضي آويني را پيش از انقلاب و پس از انقلاب از چه منظري مي شود تحليل و بررسي کرد؟
    اگر بخواهم به سوال شما با مصداق پاسخ بدهم بايد از يک شخصيت ديگر مثال بياورم تا منظورم بهتر دريافت شود. جلال آل احمد آن طور که از بطن و متن نوشته هاي خودش مي آيد در خانواده اي روحاني متولد مي شود اما همان ابتداي جواني جذب جريان مارکسيستي مي شود و اتفاقاً به رتبه هاي بالاي تشکيلاتي نيز مي رسد و تا اينجا در سال هاي بعد از اين جريان منفک مي شود و ابتداي دهه چهل به سفر حج مي رود. چند روز پيش از سفر به عربستان در گفت و گويي مفصل با چهره اي مثل شميم بهار و آيدين آغداشلو که در يک کتاب نيز جمع شده، درباره اين انقلاب دروني مي گويد. جلال در اين مسير يک صيرورت خيلي آگاهانه و عقلاني دارد که طي آن از مذهب روي مي گرداند و بعد دوباره به مذهب رجوع مي کند و اين مسير کاملاً آگاهانه و براساس يک باور شکل گرفته است. درباره آويني هم وضع به همين منوال است. آويني هم مثل جلال يک صيرورت و شدن دائمي را تجربه مي کند و بي ترديد براساس اين آگاهي مسير و روند را سپري مي کند. آويني طبق آنچه از او خوانده ايم و ديده ايم تحولات فکري و معنوي اش نتيجه برون داده هاي اوست که کاملاً بر مبناي يک تفکر، معرفت، خرد سنجش گر و البته بشدت سختگيرانه شکل گرفته است. او در مقطع انقلاب خودش نيز دچار انقلابي دروني مي شود و به همين دليل است وقتي در احوال فکري و عملي اش تامل مي کنيد مي بينيد که او، بيانش، گفته هايش و نوشته هايش کاملاً مطابق عملش بود. چه زماني که سوره را منتشر مي کرد و چه زماني که انواع مستندها را مي ساخت. او انقلاب را گوهر عدالت خواهي مي دانست و به همين دليل مستندهايش اصولاً روايتي بود از اقشار زخم خورده و محروم؛ يا روايت هاي درخشانش از جنگ. او در همه اين ها گوهر عدالت خواهي را جست و جو مي کند. آقاي آويني واقعاً يک حکيم بود که آنچنان اين حقيقت را به احساس آميخته نمي کرد. اگر چه او شاعر و داستان نويس بود و قلمي بسيار درخشان داشت و از متن گفتارهاي مستندهايش نيز اين مساله مشخص است اما هدف او چيزي ديگر بود.
    
     آن طور که قبلاً گفته ايد آويني را يکي دوبار ديده ايد و يک بار پاي گفت و گو و حرف با او نشسته ايد. به نظر شما آويني از چه طيف فکري مي آمد و آيا اصولاً ذيل نام حزب و جريان خاصي قرار مي گرفت؟
    يک نکته اينکه او با روشنفکران ميانه اي نداشت و از اين نام و عنوان هم پرهيز مي کرد البته به نظر من روشنفکري فضيلت است و آنچه او از آن پرهيز مي کرد روشنفکرنمايي بود. شناختي که من به واسطه ديدارهاي مختصر با او دارم و بيشتر از مطالعه درباره او شکل مي گيرد اين را مي گويد که او سلوک و مسيرش قابل مشاهده و لمس است. اين سلوک در آثار او به وضوح قابل درک است. مرتضي آويني يک روشنگر عدالت خواه معتقد به مباني انقلاب بود اما گوهر عدالت خواهي و انتقادي اش را هرگز از دست نمي داد. مثلاً فکر مي کنم اگر او امروز بود، شايد همچنان نسبت به فاصله هاي طبقاتي موجود در جامعه معترض مي شد. هر کسي امروز بخواهد او را مصادره کند و به جناح و دسته و حزبي منتسبش کند بي شک اشتباه کرده است. اساساً نمي شود يک متفکر و حکيم را در قالب و محدوديت هاي اين چنيني تعريف کرد. جناح هاي سياسي تفکراتي پراگماتيستي دارند و يک حکيم با اين تفکرات فاصله هاي عقلاني پيدا مي کند. آويني به اين مسائل نگاهي متفکرانه دارد و نه پراگماتيستي. آقا مرتضي به زعم من به مفهوم ديني کلمه معتدل بود. البته تندروي هايي هم داشت مانند بسياري ديگر که امروز تندروي هايي دارند. اما تندروي هاي او برآمده از يک شکل تفکر آگاهانه بود و نه حزبي و جرياني و...مرتضي بي تعارف بود و جز به تامل حرف نمي زد.
    
    روايت: رهيدگي از زندان عنوان ها و برچسب ها / مرتضي آويني در گفت و گو با اكبر نبوي در سالروز تولد راوي «روايت فتح»
    


 روزنامه ايران، شماره 6874 به تاريخ 21/6/97، صفحه 24 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 14 بار
    



آثار ديگري از "محسن بوالحسني"

  امسال نوبل ادبيات قطعاً برگزار نخواهد شد
محسن بوالحسني، ايران 9/7/97
مشاهده متن    
  زمستاني كه او خواند / به بهانه سالروز تولد خواننده اي كه زود گل كرد و زود پژمرد
محسن بوالحسني، ايران 8/7/97
مشاهده متن    
  نابغه اي مجنون كه در تاريخ گم شد / نيم نگاهي به «مقالات شمس» به بهانه هفتم مهر بزرگداشت شمس تبريزي
محسن بوالحسني، ايران 7/7/97
مشاهده متن    
  مردي كه در لحظه زندگي كرد / گفت و گو با آلبرت بيگ جاني به بهانه نكوداشت لوون هفتوان در جشنواره هايفست ارمنستان
محسن بوالحسني، ايران 5/7/97
مشاهده متن    
  گفت و گو با محمدعلي نجفي درباره هما روستا در سالروز تولد و مرگش: زوجي كه تنها دغدغه شان فرهنگ بود
محسن بوالحسني، ايران 4/7/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
پژوهشنامه ادبيات تعليمي
متن مطالب شماره 38، تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است