آرشیو چهار‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۲
گردشگری
۱۷
مقاصد تابستانی

دنیای سبزرنگ در دو ساعتی پایتخت

دنیای اقتصاد: به دلیل طبیعت وصف نشدنی، بافت فرهنگی و تاریخی مازندران با شهرها، روستاها، جنگل ها، رودها، چشمه ها و آبشارهای زیبایش از هر سو به سمت این استان سفر کنید با جاذبه ها و طبیعتی بکر مواجه خواهید شد. سوادکوه، گوشه ای از دامن عروس شهرهای ایران با طبیعت بکر و جاذبه های حیرت انگیزش است؛ منطقه ای در جنوب مازندران و دامنه شرقی کوهستان دماوند؛ شهری که به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، دسترسی آسان ریلی و جاده ای، قرارگیری در میان دامنه ها، طبیعت خنک و البته تماشایی بسیاری از طبیعت گردان را به سمت خود جذب می کند.

تماشا و گردش مناطق دیدنی سوادکوه و روستاهایش با یک روز و دو روز زمان تمام نخواهد شد. بناها و مناطق تاریخی، طبیعت بکر و آبشارهای زیبا و حتی خوردنی های خوشمزه و متنوع این محدوده شما را برای روزها و ساعت ها سرگرم خواهد کرد و کمک می کند تا از آب و هوای شهری، تکنولوژی و دغدغه های روزمره خارج شوید. اگر مسیر جاده ای را برای سفر به سوادکوه انتخاب کرده اید و در حال گذر از پل ورسک در بالا دست جاده بودید در محدوده سرخ آباد و روبه روی ایستگاه راه آهن این منطقه می توانید کوچک ترین کلیسای جهان را از نظر بگذرانید. همچنین از کوچک ترین کلیسای جهان که دور شدید، می توانید بزرگ ترین طاق طبیعی جهان را نیز نظاره گر باشید. غار اسپهبد خورشید نیز در منطقه دوآب و مقابل ورودی خطیرکوه قرار گرفته.

روستای آلاشت، آبشار گزو در 15 کیلومتری شهر زیرآب، روستای لاجیم و برج هزار ساله اش، آبشار و جنگل پلنگ دره در 13 کیلومتری شمال شرقی شیرگاه، پارک جنگلی و منطقه نمونه گردشگری جوارم در میانه جاده فیروزکوه و بین شهر زیرآب و شهر شیرگاه، سد و جنگل لفور، روستا و دریاچه شورمست در جنوب غربی شهرستان سوادکوه در اطراف دریاچه پل ورسک، امام زاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، کوه های صخره ای خروا و نروا و... جاذبه های طبیعی هستند که شما را برای تماشا فرامی خوانند. از جمله دیگر مناطق دیدنی سوادکوه، ارفع کوه در 30کیلومتری پل سفید است که در جوار روستایی با همین نام قرار دارد. شهر پل سفید، منطقه حفاظت شده اساس، روستاهای اتو، کاکرون، جنگل های انجیلی و جنگل بکر و بسیار جذاب هلی دار با درختانی کم نظیر و میوه های جنگلی خاص، پل های زیبا و خاص راه آهن، قلعه تاریخی کنگلو و بسیاری از مناطق دیگر در سوادکوه نیز وجود دارند. سوغات های مازندران بسیار متنوع است.

اما از جمله معروف ترین سوغات سوادکوه، جاجیم آلاشت است. همچنین دیگر صنایع دستی سوادکوه صنایع چوبی، دست بافته های ابریشمی، پارچه های دلیجی، نمدمالی و گلیم بافی است. علاوه بر این در سوادکوه می توانید انواع گیاهان دارویی ازجمله گل گاوزبان، لاری، تشی گزه و سبزی های محلی، پشت زیک، آغوزنون، رشته به رشته و قماق را به سوغات ببرید. غذاهای سنتی و شیرینی های محلی سوادکوه نیز تیرنگ بشتی، ارسیولی، کماج و حلوا هستند که بدون چشیدن طعم این غذاها نباید سوادکوه را ترک کنید. اگر اهل بوم گردی هستید سوادکوه یکی از بهترین گزینه هاست چون چند سالی می شود که بوم گردی در این منطقه مورد توجه قرار گرفته است. برای رسیدن به این طبیعت زیبا که مسیر دروازه تهران نیز گفته می شود کافی است از مسیر جاده تهران به طرف قائمشهر حرکت کنید. همچنین با عبور از جاده فیروزکوه و پشت سر گذاشتن گردنه گدوک وارد سوادکوه و اولین شهر آن یعنی شیرگاه خواهید شد. سفر با قطار و عبور از پل ورسک و سه خط طلا نیز تجربه کم نظیری خواهد بود که خالی از لطف نیست.