|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/6/20: فيلم هايي كه نبايد مي ساخت!
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5207
يكشنبه يكم مهر ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5199 20/6/97 > صفحه 9 (فرهنگ) > متن
 
 


فيلم هايي كه نبايد مي ساخت!
پايان حاشيه هاي بي شمار نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني با عنوان «فيلم هايي كه نساختم»


اولين بار نيست که يک چهره شناخته شده سينما، پايش را توي کفش ديگر هنرها مي کند. تا دلتان بخواهد هنرمنداني که البته صلاحيت فعاليت در عرصه ديگر هنرها را نداشته اند، نقاش و نويسنده و شاعر شده اند. بتازگي هم تهمينه ميلاني کارگردان سينما که آخرين اثرش «ملي و راه هاي نرفته اش» هم در سينما با فروش خوبي روبه رو نشد، نمايشگاه نقاشي «فيلم هايي که نساختم» را در گالري ايوان برپا کرد که شروع نشده تمام شد. او در گذشته فيلم هاي موفقي چون «دو زن»، «آتش بس 1»، «افسانه آه» و ... را در کارنامه خود داشته و اين روند طي سال هاي اخير سيري نزولي را طي کرده است.
    ميلاني در اين نمايشگاه نقاشي هاي خود را روي ديوار برد و در همان روزهاي اول و با واکنش تند هنرمندان و منتقدان هنري تعطيل شد. هنرمندان به اين مساله اعتراض داشتند که چرا شهرت يک فرد بايد به او اين اجازه را بدهد تا در تمام عرصه ها وارد شود و فضاي هنري جامعه را معيوب کند.
    
    واکنش اول
    اين واکنش از همان لحظه آغاز نمايشگاه ميلاني شکل گرفته بود، چند هنرمند جوان مقابل در ورودي گالري ايوان ايستاده بودند و تعدادي از کارهاي هنري استادان شاخص تجسمي از جمله محسن وزيري مقدم و بهمن محصص را در دست داشتند و از مردم سوال مي کردند آيا هنرمندان خالق اين آثار را مي شناسند يا خير. آنها قصدشان از اين حرکت اعتراضي نمايش هنر واقعي به مردم بود و معتقد بودند که مردم بايد به تماشاي هنر واقعي بروند.
    
    واکنش دوم
    اين اما شروع حاشيه ها بود، در ادامه کار هنرمندان آثار ميلاني را ديدند و برخي آثار را کپي کارهاي هنرمندان شناخته شده خارجي معرفي کردند. برخي نقاشي هاي تهمينه ميلاني را ضعيف و کپي شده از آثار «jenny meilihove» که در حوزه طراحي کتاب کودک و کارت پستال فعال است و برخي آثار «آمادئو موديلياني» نقاش مشهور ايتاليايي برشمردند و اصل چند اثر هم که شبيه آثار ميلاني بود، منتشر شد.
    
    واکنش سوم
    اما حاشيه ها همين جا هم به پايان نرسيدند و ماجرا رسيد به قيمت هايي که پاي تابلوهاي ميلاني نصب شده بود. کف قيمت ها 15 ميليون تومان بود و تا 25 ميليون تومان هم پيش مي رفت و اين موضوع در کنار حاشيه قبلي داد هنرمندان و کارشناسان هنري را درآورد.
    بازار هنرهاي تجسمي با توجه به نابساماني هاي اقتصادي دچار مشکلات فراواني شده اند و در شرايطي که گراني دلار بر همه چيز، از رنگ و بوم گرفته تا ... اثر منفي گذاشته، آثار غيرحرفه اي کارگرداني که ما هم برايش احترام زيادي قائل هستيم با ارقام عجيبي قيمت گذاري مي شود و آن وقت هنرمندان حرفه اي که هر چند عمري فعاليت هنري پويا داشته اند، هنوز در جامعه به مردم شناسانده نشده اند.
    
    واکنش چهارم
    همه اين اتفاقات هم در حالي رخ داد که روز افتتاحيه نمايشگاه ميلاني، در گالري ايوان جاي سوزن انداختن هم نبود. اين کارگردان که در فضاي مجازي بسيار فعال و از شناخته شدگان اينستاگرام است، مخاطبان فضاي مجازي اش را به گالري کشانده بود و بازار سلفي گرفتن بسيار گرم شده بود. شايد ميلاني تصورش را هم نمي کرد با توجه به اين همه شلوغي و استقبال مردم از نمايشگاهش مدير گالري آن را تعطيل و در گفت وگو با رسانه ها اعلام کند اشتباه کرده است!
    البته اين اتفاق خلاف برخورد اوليه شهرزاد دريازاده مشاور هنري گالري ايوان بود. او در ابتداي انتقادات به رسانه ها گفت: دليل اين حجم از انتقادات را متوجه نمي شوم و شايد در ادامه فرهنگ رايج در کشور ما که با زنان موفق برخورد مي شود باشد.
    مشاور هنري گالري ايوان همچنين درباره کيفيت آثار و ژانر آنها به موج گفت: اين آثار همه در حيطه نقاشي قرار دارند و داراي هويت و شخصيت و داستان هاي خاص خود هستند و از نظر هنري قابل قبولند. اين درحالي بود که برخي منتقدان مي گفتند، توليد آثاري بدون شناخت و با برخوردي سطحي و استفاده از کاراکترهايي که شبيه طراحي هاي دختران نوجوان در ايام پراحساس زندگي شان است، ارزش هنري خاصي ندارد.
    
    واکنش پنجم
    واکنش پنجم و نهايي را هم همان اول کار مطرح کرديم. واکنش پنجم را حوريه قويمي مدير گالري ايوان نشان داد و نمايشگاه ميلاني را تعطيل کرد. چرا؟ چون آن طور که خودش بيان کرده نخواسته بيش از اين به اعتبار گالري اش لطمه وارد شود. او تاکيد مي کند که از ابتدا هم برگزاري اين نمايشگاه را با انگيزه درآمد مالي نپذيرفته و ترجيح داده اين اتفاق غلط بيشتر ادامه پيدا نکند. قويمي مي گويد: کار را به مشاور هنري سپرده بودم و با توجه به شهرت خانم ميلاني اجازه دادم کار را با هم پيش ببرند. اما بعد که ديدم هنرمندان کاري را کپي اثر هنرمندي ديگر مي دانند، آن را لغو کردم. البته نمي خواهم خدشه اي به اعتبار خانم ميلاني وارد شود اما از همه مردم براي اتفاقات پيش آمده عذرخواهي مي کنم.
    
    فيلم هايي كه نبايد مي ساخت! / پايان حاشيه هاي بي شمار نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني با عنوان «فيلم هايي كه نساختم»
    


 روزنامه جام جم، شماره 5199 به تاريخ 20/6/97، صفحه 9 (فرهنگ)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 8 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه آموزش زبان و مطالعات ترجمه
متن مطالب شماره 1 (پياپي 201)، Jan 2013را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است