|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد97/6/21: خالق پرده نقاشي فريبنده
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4192
چهارشنبه چهارم مهر ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4182 21/6/97 > صفحه 8 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


تحقيق 
خالق پرده نقاشي فريبنده


نويسنده: محمد جوادي


    
    روبرتو بولانيو سال ۱۹۵۳ در سانتياگو به دنيا آمد. از همان دوران كودكي زندگي سخت و پرمشقتي داشت. پدرش راننده كاميون و مادرش معلم بود. او و خانواده اش در شهرهاي مختلف شيلي سرگردان بودند تا اينكه سرانجام در سال ۱۹۶۸ به مكزيكوسيتي مهاجرت كردند. از همان سال ها به ادبيات علاقه پيدا كرد و نويسنده محبوبش، خورخه لوئيس بورخس بود. اواخر دهه شصت ميلادي، تظاهرات خياباني در مكزيكوسيتي علايق سياسي را در او زنده كرد. در همان سال ها به السالوادور رفت و آنجا با شاعران چپ گرايي آشنا شد كه دفتر شعر و اسلحه هميشه همراه شان بود.
    اواسط دهه هشتاد ساكن بِلانس، شهري توريستي در كوستابِراواي اسپانيا شد. سال ۱۹۹۰ با كارولينا لوپس كه اهل كاتالونيا بود ازدواج كرد و حاصل اين ازدواج دو فرزند بود. پدر شدن، زندگي بولانيو را زير و رو كرد. او براي گذران زندگي ، شعر را كنار گذاشت و به نثر روي آورد. زماني كه 38 سال داشت، متوجه شد كبدش شديدا آسيب ديده است و از آن به بعد بي وقفه نوشت. از ۱۹۹۶ به بعد، سالي يك يا دو كتاب مي نوشت. با وجود بيماري گاه چهل و هشت ساعت مي نوشت تا از حال برود. روبرتو بولانيو پرچم دار نويسندگان نسل جديد خلاق امريكاي لاتين است كه از قصه هاي به سبك رئاليسم جادويي و سياسي خسته شده بود و قصد داشت حرفي نو در ادبيات جهان بزند.
    نگاه مرموز، عرفاني و تا حدي به سبك باروك بولانيو در رمان هايش به ويژه رمان« 2666» مشهود است: رماني كه از تصاوير، نمادها و استعاره هاي خاص بولانيو سرشار است. همچنين شخصيت ها، مكان ها، چرخش هاي زماني متعدد و داستان هايي تودرتو از ويژگي هاي بارز رمان هاي اين نويسنده اهل شيلي است. از ويژگي هاي ديگر رمان هاي بولانيو مي توان به شخصيت هاي شاعرها و نويسنده ها اشاره كرد كه تقريبا در تمام كتاب هاي او يا شخصيت اصلي اند يا يكي از شخصيت هاي فرعي مهم. داستان هاي بولانيو از قلب ادبيات مي جوشند: ماجراهايي درباره زندگي نويسندگان و درگير ي شان هنگام نوشتن كه بيشترِ مواقع شكست مي خورند و گمنام مي مانند. موضوع مهم ديگر، ناپديدشدن ناگهاني شخصيت ها و عدم حضور دايم آنها در محل زندگي شان است كه در فضاي داستان تنش مي آفريند.
    مي توان گفت پروژه بزرگ «2666» پنج رمان مجزا است كه هركدام يكي از پنج فصل اين اثر را تشكيل مي دهد. در حقيقت بولانيو در آخرين ماه هاي حياتش بر اين موضوع اصرار داشت، چون اطمينان كمتر و كمتري پيدا مي كرد كه بتواند پروژه اوليه را به پايان برساند. اما به نظر مي رسد بعد از خواندن متن «2666»، يكپارچه نگه داشتن اين رمان ارجح باشد. در «2666» فصل ها نه تنها عناصر مشترك زيادي دارد (شبكه ظريفي از موضوع هاي تكرارشونده) بلكه در خدمت پايان مشتركي است كه در بقيه آثار اين نويسنده ديده مي شود. عنوان اثر، اين عدد مرموز 2666- در واقع يك تاريخ- به عنوان نقطه اضمحلالي عمل مي كند كه بخش هاي مختلف رمان در اطراف آن در جاي خود قرار مي گيرد. بدون اين نقطه اضمحلال چشم انداز كل اثر نامتعادل، ناقص و معلق در هيچ باقي مي ماند. عنوان 2666 يكي از نكات مرموز اين كتاب است و از دستنوشته همين رمان، روي ميز كار بولانيو برگرفته شده است. گرچه در بعضي ديگر از رمان هاي او اين عدد آمده اما در متن رمان هيچ اشاره اي به عدد 2666 نشده است. بولانيو در رمان «طلسم» از جاده اي در مكزيكو سيتي صحبت مي كند و از آن به عنوان قبرستاني در سال 2666 نام برده است. علاوه بر اين، در بخشي از رمان «كارآگاهان وحشي» آمده است: «... و سِسارِئا چيزهايي درباره روزهاي آينده گفت... و معلم، براي عوض كردن موضوع، از او پرسيد درباره چه زماني صحبت مي كند و منظورش از روزهاي آينده چيست. و سِسارِئا زماني در حدود سال 2600 را گفت. دو هزاروششصد و كمي بيشتر. چرا اين زمان خاص؟ شايد به زمان حياتي رستگاري معنوي 2666 سال بعد از خلقت اشاره مي كرد؟»
    بولانيو در يكي از چند يادداشت خود درباره 2666 از وجود يك مركز پنهان در اثر حرف مي زند كه زير آنچه مي تواند مركز فيزيكي اثر در نظر گرفت پنهان شده است. دلايلي هست كه اين مركز فيزيكي را شهر سانتاترسا بدانيم كه بازتاب وفاداري از شهر سيوداد خوئارس در مرز امريكا- مكزيك است. پنج بخش كتاب در نهايت در اين نقطه به هم مي رسد: آنجا جنايت هايي اتفاق مي افتد كه شامل پس زمينه هايي تماشايي است. اما درباره مركز پنهان... آيا اين خود 2666 نيست؟ تاريخي كه كل رمان بر آن تكيه دارد؟ خواننده وقتي كتاب هاي بولانيو را به دست مي گيرد احساس مي كند وارد موزه اي شده تا اثر هنري خاصي را از نزديك ببيند. اثري ممتاز اما نه چيزي شگفت آور يا عاشقانه كه او را در موجي از هيجان غرق كند. چيزي كه پيدا مي كند تعليق است: اتاقي تاريك با ديوارهايي سياه. به تدريج كه چشم هايش به تاريكي عادت مي كند متوجه شكل هاي روي ديوار و سقف مي شود، سايه هايي از آدم هايي شناور كه همه جا را پوشانده اند. مردان و زناني با شكل ها و اندازه هاي مختلف، لباس ها و موهاي متفاوت، اما هركدام از آنها با جلوه مشابهي روبه رو مي شوند. خواننده به تدريج متوجه مي شود اين موضوع به دليل چشم هاي مسخ شده آنهاست. سرانجام وقتي بيشتر در اين اتاق پر از چشم هاي مسخ شده مي ماند و پس از حس درماندگي و غمي گذرا، آن را به عنوان شاهكار تحسين مي كند.
    خواندن آثار روبرتو بولانيو جرات مي خواهد چون احساسات متناقضي را در مخاطب ايجاد مي كند: احساساتي كه در آخر به انگيزش تبديل مي شود. مي توان گفت آثار بولانيو همچون پرده نقاشي فريبنده اي است كه هيچ كس با ديدن شان لبخندِ واقعي از روي لذت نخواهد زد: يا حتي از روي جنون يا چاپلوسي يا تسليم.
    تحقيق: خالق پرده نقاشي فريبنده
    


 روزنامه اعتماد، شماره 4182 به تاريخ 21/6/97، صفحه 8 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 3 بار
    



آثار ديگري از "محمد جوادي"

  صهيونيست ها چگونه در زنجيره غذايي ايرانيان نفوذ كرده اند؟ / رژيم صهيونيستي با استفاده ابزاري از كشورهاي آسيا به امنيت غذايي ما لطمه مي زند
محمد جواديان، جام جم 26/6/97
مشاهده متن    
  غروب تحريم ها از شرق / جنوب شرق آسيا چگونه ايران را از تحريم نجات مي دهد؟
محمد جواديان، جام جم 24/5/97
مشاهده متن    
  خاطراتي كه به تاريخ بدل مي شوند / درباره كتاب «سربازان سالاميس» نوشته خاوير سركاس
محمد جوادي، اعتماد 13/5/97
مشاهده متن    
  تدبير تاريخي كه صلح را به فيليپين برد / وقتي ديپلماسي ايران، امنيت آسياي جنوب شرقي را تضمين كرد
محمد جواديان، جام جم 3/5/97
مشاهده متن    
  نقش عربستان در كشتار روهينگيا / ساخت بيش از 550 مركز ديني وهابي در بنگلادش بخشي از تلاش عربستان براي جذب آوارگان روهينگياست
محمد جواديان، جام جم 20/3/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه دانش بيماري شناسي گياهي
متن مطالب شماره 1 (پياپي 13)، زمستان و پاييز 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است