آرشیو سه‌شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۹
فن آوری
۱۵

کشف برجسته محقق ایرانی با تلسکوپ فضایی اسپیتزر

ناسا نتیجه مطالعه تیم دکتر بهرام مبشر را در صدر فهرست بزرگ ترین اکتشافات تلسکوپ اسپیتزر اعلام کرد.

دکتر بهرام مبشر، استاد فیزیک و نجوم دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، هدایت تیم پژوهشی ای را بر عهده داشته است که در سال 1384 با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا کهکشان های نوزاد بزرگ (Big Baby Galaxies) را کشف کردند. به گزارش جام جم، حاصل کشف این محقق ایرانی بتازگی از جانب آزمایشگاه جت پیشرانه ناسا در رتبه دومین اکتشاف مهم تلسکوپ اسپیتزر تا به امروز معرفی شد.

تلسکوپ اسپیتزر در سوم شهریور 1382 پرتاب و در مدار خورشید قرار گرفت و تا به امروز بیش از 15 سال به انجام ماموریت در فضا پرداخته است. این تلسکوپ سهم عمده ای در پیشبرد برخی از نخستین مطالعات صورت گرفته روی کهکشان های تازه تشکیل شده در عالم داشته است. پرتوهای نور تابش شده از این کهکشان ها، میلیاردها سال طول کشیده تا به زمین برسد. بنابراین اخترشناسان آنها را در حالتی رصد می کنند که میلیاردها سال پیش بوده اند. شایان ذکر است که نور دورترین کهکشانی که با تلسکوپ اسپیتزر رصد شده است، حدود 4/13 میلیارد سال آن کهکشان را ترک کرده است؛ یعنی کمتر از 400میلیون سال پس از تولد عالم.

یکی از شگفت انگیزترین کشفیات در این حوزه تحقیقاتی، ردیابی کهکشان های نوزاد بزرگ بوده است؛ کهکشان هایی که بسیار بزرگ تر و رشدیافته تر از چیزی بوده اند که دانشمندان از کهکشان های تازه تشکیل شده انتظار داشته اند. دانشمندان بر این باورند که کهکشان های بزرگ و امروزی از ادغام تدریجی کهکشان های کوچک تر تشکیل شده اند. اما کهکشان های نوزاد بزرگ نشان می دهند مجموعه های عظیم ستارگان نیز در اوایل شکل گیری عالم نیز وجود داشته است.