آرشیو سه‌شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۹
جامعه
۱۸

مشکلات قیمت ارز برای دانشجویان افغان در ایران

عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم کشور از انصراف حدود 90 دانشجوی افغانستانی از تحصیل در ایران به علت بالا رفتن قیمت ارز خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهرام صلواتی با اشاره به تاثیر بالا رفتن نرخ ارز بر ادامه تحصیل دانشجویان اتباع خارجی بویژه دانشجویان تبعه افغانستان گفت: طبق آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود 12 هزار دانشجوی تبعه افغان در ایران مشغول به تحصیل هستند، اما طبق آمار سفارت افغانستان این تعداد 17 هزار نفر قلمداد شده است. به طور کلی 12 تا 17 هزار دانشجوی تبعه افغانستان در سیستم آموزشی کشور ما مشغول به تحصیل هستند که حدود ده هزار نفر از آنها از طریق کنکور وارد دانشگاه شده اند. به تعبیر دیگر این دانشجویان ساکن ایران و در سیستم آموزشی ما تحصیل کرده و سپس وارد دانشگاه شده اند.

وی ادمه داد: نکته مهم این است که ما در مواجهه با دانشجویان تبعه افغانستان مانند دانشجویان بین المللی برخورد می کنیم، حال چه آنها ساکن ایران باشند و چه از خارج از کشور برای تحصیل به ایران آمده باشند، اما تعداد زیادی از این دانشجویان قبلا در خاک ایران بوده یا حتی در ایران متولد شده اند. ضمن این که بیشتر این دانشجوها باید به عنوان دانشجوی آزاد و با شهریه تحصیل کنند، نکته اینجاست که شهریه آنها به صورت ارزی محاسبه می شود.

صلواتی با بیان پنج برابر شدن شهریه این دانشجویان نسبت به سال گذشته افزود: با توجه به تحولات ارزی که به وجود آمده و رشد چشمگیر قیمت ارز و کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی یک مشکل حاد اقتصادی برای دانشجویان اتباع خارجی بویژه دانشجویان تبعه افغانستان که بیشترین جامعه آماری دانشجویان خارجی کشور ما هستند، به وجود آمده است. در این میان از سایر کشورهای همجوار دانشجویان زیادی در کشور ما مشغول به تحصیل هستند، اما بزرگ ترین جامعه دانشجویی در ایران را دانشجویان تبعه افغانستان تشکیل می دهند. شهریه این دانشجویان که با دلار محاسبه می شود، با بالا رفتن قیمت دلار به طور متوسط نسبت به سال گذشته پنج برابر شده و این مساله مشکلات بسیار جدی برای این دسته از دانشجویان به وجود آورده است.