آرشیو سه‌شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۹
جامعه
۱۸

هزینه بالای داروی ایرانیان

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان با بیان این که داروی مصرفی در ایران حدودا 2/1درصد از کل تولید ناخالصی ملی یا 2/1 درصد کل مخارج ایرانیان را به خود اختصاص می دهد، گفت: یعنی از هر 83 تومانی که در ایران هزینه می شود، یک تومان به دارو مربوط است.

به گزارش جام جم، ایرج حریرچی افزود: حدود 28 درصد از پرداختی از جیب مردم برای دارو و ملزومات سرپایی است بنابراین توجه به موضوع دارو در کشور هم از لحاظ اهمیت اقتصادی و هم از لحاظ اهمیت استراتژیک آن در سلامت مردم، بسیار مهم است.

حریرچی افزود: اقدامات متعددی برای کاهش تعداد اقلام دارویی در نسخ کشور در طی چند دهه گذشته انجام شده است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت و سایر مراجع معتبر علمی، شاخص میانگین اقلام دارویی در هر نسخه باید کمتر از دو قلم باشد.

با اقداماتی که در کشور انجام شده است میانگین اقلام دارویی در یک نسخه در دهه های گذشته که حتی به 4 (بیش از دو برابر مقدار توصیه شده علمی) می رسید، در سال 1390 به عدد 1/3 رسید و در سال 1396 میانگین اقلام دارویی در یک نسخه برابر 88/2 بوده است که با رقم توصیه شده سازمان بهداشت جهانی فاصله قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: در مطالعاتی که در کشورهای اروپایی انجام شده است 25 تا 50 درصد و حتی در بعضی موارد تا 70 درصد مراجعان به مطب پزشکان عمومی و خانواده بدون تجویز نسخه دارویی، قابلیت بهبود دارند.