آرشیو چهار‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۲
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

کنترل یک ماشین با دسته ایکس باکس

خبرگزاری مهر: «بورینگ کمپانی» تصاویری منتشر کرده که احداث تونل با دسته ایکس باکس کنترل می شود.هنگامی که سخن از ماشین آلات می شود، افراد دستگاه های بزرگ را با دکمه ها و دسته های پیچیده تصور می کنند. به ذهن هیچ کس نمی رسد یک دستگاه را بتوان با دسته ایکس باکس کنترل کرد اما «بورینگ کمپانی» متعلق به ایلان ماسک دقیقا همین کار را انجام داده است. این شرکت ویدئویی از ماشین آلات بزرگ احداث تونل منتشر کرده که با یک دسته ایکس باکس کنترل می شوند. این شرکت هم اکنون مشغول احداث چند پروژه تونل است از جمله تونل آزمایشی در مقر خود در هاوتورن کالیفرنیا.

ارتش روبات ها به کمک زنبورها می آید

ایسنا: دانشمندان می خواهند هرچه سریع تر مجموعه ای از گرده افشان های روباتیک را برای کمک به جمعیت کاهش یافته زنبورها توسعه داده و مورد استفاده قرار دهند.

درسال های اخیر، جمعیت های بزرگی از زنبورها به سبب آنچه که «اختلال فروپاشی کلونی های زنبورهای عسل» (CCD) نامیده می شود، ناپدید شده و از بین رفته اند. این فروپاشی ها در سال 2007 به اوج خود رسید و این سال یک سال نگران کننده در فروپاشی کلونی های زنبور عسل بود. محققان در دانشگاه پلی تکنیک تامسک روسیه(Tomsk) برای رسیدگی به این معضل، یک ناوگان از روبو-زنبورها را پیشنهاد کرده اند. آنها قصد دارند این حشرات روباتیک را تا سال 2019 راه اندازی کنند. به گفته الکسی یاکولف، رئیس دانشکده مهندسی تامسک، این زنبورهای روباتیک تنها برای استفاده در گلخانه ها مناسب هستند که زیستگاه طبیعی زنبورها نیست. این روبو-زنبورها حتی در فصل بهار نیز که زنبورها فعالیت نمی کنند، می توانند بدون مشکل کار کنند. یاکولف گفت: ما قصد داریم روبو-زنبورها، الگوریتم ها و نرم افزارها را به همراه سیستم های نوری و روش های تشخیص تصویر برای موقعیت دقیق، توسعه دهیم.

وی افزود: هزینه توسعه اولین مجموعه از این روبات ها، 4/ 1 میلیون دلار است. این زنبورهای مصنوعی برای توت فرنگی و سایر گیاهانی که در گلخانه ها رشد می کنند، مفید خواهند بود. گروه دیگری از محققان موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی ژاپن، پهپادهایی ابداع کرده اند که به گرده افشانی گیاهان کمک می کند. ایجیرو میاکو و همکارانش در این موسسه، توانایی زنبورهای عسل را در گرده افشانی شبیه سازی کرده اند و پهپادها درست مانند زنبورها گرده افشانی را انجام می دهند. این تیم با استفاده از GPS و هوش مصنوعی، در حال خودران کردن پهپادها است تا به درستی روی گل ها فرود بیایند و به آنها آسیب نرسانند. این روبات ها دارای حسگرهایی هستند که نقش چشم های هوش مصنوعی را ایفا می کنند و در واقع، مغز روبوزنبور است. با این حال، همه این روبوزنبورهای عسل که در بالا آمد، در مرحله نمونه اولیه هستند و هنوز برای گرده افشانی در مقیاس بزرگ آماده نیستند. تحقیقات بیشتری برای استفاده از زنبورهای روباتیک به عنوان یک جایگزین قابل قبول مورد نیاز است. هرچند که این ایده، نویدبخش است و می تواند بیشتر توسعه یابد.