آرشیو چهارشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۴
جهان
۲۲
گزارش

مرگ دردناک 100 مهاجر آفریقایی در مدیترانه

گروه جهان/ گزارش سازمان امدادرسان «پزشکان بدون مرز» درباره غرق شدن بیش از 100 مهاجر از جمله 20 کودک در اوایل ماه جاری میلادی در سواحل لیبی؛ بار دیگر بحران مهاجران را در کانون توجه جامعه بین الملل و رسانه های جهان قرار داد. به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره قطر، در بیانیه ای که روز دوشنبه «پزشکان بدون مرز» درباره بیش از 100 مهاجر غرق شده در سواحل لیبی منتشر کرد، نقل قولی از یکی از نجات یافتگان آمده است مبنی بر اینکه در میان 20 کودک غرق شده دو نوزاد دوقلوی 17 ماهه بودند. بنا براین گزارش، دو قایق بادی که بیش از ظرفیت خود مهاجرانی را از کشورهای آفریقایی نظیر سودان، مالی، نیجریه، کامرون، غنا، لیبی، الجزیره و مصر سوار کرده بودند، بامداد اول سپتامبر (11 روز پیش) ساحل لیبی را ترک کردند اما در روز دوم سپتامبر موتور یکی از این قایق ها از کار می افتد و قایق دیگر هم غرق می شود و تنها تعداد محدودی از مهاجران که جلیقه نجات داشتند یا توانسته بودند خودشان را به شی ء یا چیزی برسانند و در آب شناور بمانند، شانس نجات پیدا می کنند.

این مهاجران تلاش می کنند با به خطر انداختن جان خود، به ایتالیا برسند و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی بروند اما در ماه ژوئن دولت ایتالیا محدودیت های ساحلی بیشتری را علیه آنها اعمال کرد و بیش از 200 نفر در مدیترانه غرق شدند. در سال 2017، بیش از 3 هزار مهاجر در مسیر رسیدن به اروپا جان باخته یا مفقود شدند. این اتفاق ها باعث شده میشله باشله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان اعلام کند، قصد دارد تیم هایی را برای ارزیابی نوع رفتار با مهاجران به اتریش و ایتالیا اعزام کند. اتریش و ایتالیا به سوء رفتار با مهاجران متهم هستند.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش از این برنامه کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرده است اما مقامات ایتالیا هنوز اظهارنظری در این باره نکرده اند.