آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۸۳
صفحه اول
۱
سرمقاله

شفافیت یا مچ گیری

محمدعلی وکیلی

طرح شفافیت آرای نمایندگان از طرف دوست ما جناب آقای فتحی مطرح شد. من نه تنها به این طرح رای مثبت دادم، بلکه با استفاده از جایگاه عضو هیات رییسه چهار انگشت خود را برای اعلام موافقت با این طرح بالا بردم زیرا سایر دوستان نیز برای دادن رای مثبت به این طرح تشویق شوند.

اما موجی که این روز ها درباره این طرح به راه افتاده خالی از صداقت است زیرا کسانی که اکنون در فضای عمومی خود را منادی و علمدار شفافیت آرای نمایندگان قلمداد می کنند، به هیچ کدام از ملزومات شفافیت پایبند نیستند. شفافیت مانند آزادی موازین دارد. یکی از لازمه های آزادی بیان آن است که آزادی پس از بیان وجود داشته باشد. گاهی برخی با سوءاستفاده از واژه آزادی، آزادی را قربانی می کنند. اگر در آزادی بیان مصونیت پس از بیان وجود نداشته باشد، این اتفاق سبب قربانی آزادی می شود. شفافیت آرای نمایندگان نیز شرایطی مشابه آزادی بیان دارد. شفافیت نقطه کانونی گفتمان اصلاح طلبی است. شفافیت عناصر و شاخصه هایی دارد که یکی از مهم ترین شاخصه های شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات است. دسترسی مردم به اطلاعات حق مردم است و سلب این حق نیازمند دلیل و برهان است و ابتدا به ساکن نمی توان مردم را از اطلاعات محروم کرد. اینها تنها بخشی از شاخصه های شفافیت محسوب می شود. مواردی که این روزها برای برخی نمایندگان نسبت به موضوع شفافیت طلبی در آرای نمایندگان تردید ایجاد کرده، آن است که:

1- باید قبل از شفافیت آرای نمایندگان ما مصونیت طلبی پس از رای را مطالبه کنیم. چرا یک نماینده باید از افشا شدن رای خود هراس داشته باشد؟ چرا فضای ساختاری ما باید به گونه ای باشد که نماینده از رای خود بترسد؟ کسانی که منادی آرای شفافیت نمایندگان هستند باید به این سوال پاسخ دهند که چرا ساختار ما به گونه ای است که نمایندگان از مشخص شدن رای خود هراس داشته باشند؟

2- ما باید مصونیت یکسان داشته باشیم. نباید طیفی از مجلس رویین تن باشند. اگر طیفی در ساختار قدرت رویین تن نبوده و برای مصونیت پس از شفافیت آرا معیار واحد وجود داشته باشد، حتما نمایندگان از این طرح استقبال خواهند کرد. مردم اکنون باید بدانند این تردیدی که در میان نمایندگان برای این طرح به وجود آمده ریشه در کجا دارد. این تردید به آن دلیل است که عده ای در مناسبات قدرت رویین تن بوده و از مواهب دوگانه بهره می برند. همین جریان این روزها علمدار شفافیت آرای نمایندگان شده و به همین دلایل است که ما می گوییم این جریان نمی تواند در موضوع شفافیت آرای نمایندگان صداقت داشته باشد.

شفافیت آرای نمایندگان یک مصداق از هزاران مصداق شفافیت است. دوستانی که این روز ها کباده شفافیت آرای نمایندگان را به دوش می کشند، اجازه دهند شفافیت در تمامی حوزه های قدرت انجام شود و به تمامی ارکان به لوازم شفافیت تمکین کنند. پایبندی به لوازم شفافیت در جمهوری اسلامی ایران معنابخش دموکراسی است. عده ای هستند که در کنار عدم پایبندی به لوازم شفافیت، شعار شفافیت می دهند که این اتفاق سبب شده تا عده ای متصور شوند این جریان به جای شفافیت به دنبال مچ گیری است.