آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۸۳
کتاب
۱۰

ویترین

الیف شفق، نویسنده پرآوازه ترکیه در «مرید معمار» داستانی حماسی و عاشقانه می آفریند که حدود یک قرن از امپراتوری عثمانی را در بر می گیرد. پسرکی 12 ساله به نام جهان به عنوان رام کننده فیل وارد باغ وحش سلطنتی می شود و در کنار ماجراهایی که دارد، موفق می شود به عنوان شاگرد در کنار استاد سینان، معمار بزرگ دربار اسلامی مشغول به کار شود و در ساخت برخی از باشکوه ترین بناهای تاریخ سهیم شود. «مرید معمار» داستانی است فراموش نشدنی و سرشار از خلاقیت هنرمندانه و تقابل بین علم و بنیادگرایی.

مارسل بئالو، نویسنده فرانسوی در این مجموعه داستان کوتاه هم متاثر از سوررئالیسم است و هم از ادبیات فانتاستیک بهره می برد. در این داستان های بسیار کوتاه با نثری شاعرانه، توصیف های بدیع، تصاویر غریب و فضاسازی گیرا مواجهیم. نویسنده ابتدا با توصیف فضایی روزمره و آشنا شروع می کند، ولی به مرور و با زبانی کم و بیش سرد و خونسرد به امری غریب و فضایی عجیب می لغزد. تصویرهایی که تخیل فرهیخته بئالو می سازد در ذهن باقی می مانند. داستان های این مجموعه را «رمان های مینیاتوری» خوانده اند و خود نویسنده به آنها «خرده رمان» گفته است.

وابی سابی مقوله ای رازآمیز و قدیمی در زیبایی شناسی ژاپنی است و امروز مبنای کار بسیاری از دایزینرها، هنرمندان و نویسندگان شده است. ضمن آنکه وابی سابی پیشنهادهایی می دهد برای شیوه خاصی از زیستن که در آن چیزها ساده اند، نه پر زرق و برق- و بدوی اند، نه بی بو و خاصیت و ملال آور. لئونارد کورن، نویسنده کتاب، از مهم ترین نظریه پردازان وابی سابی است. او در این کتاب به تاریخچه وابی سابی می پردازد، روند نضج یافتن آن را بررسی می کند، ویژگی هایش را برمی شمارد و تصویری کلی و کاربردی از این پدیده به دست می دهد.