آرشیو پنج‌شنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۵
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۳
عصرانه

مسعود جاهد- نوازنده سازنی، به ما از نوای نی در روزهای محرم می گوید

روایتی بی ادعا

ایام محرم فرارسید و نغمات عاشورایی فضای شهررا پر کرده و در این قافله این سازها هستند که همگی ساکت می شوند و یک استراحت برای کل اهالی موسیقی است.

برای آنهایی که در رسته موسیقی پاپ هرشب سالن های حرفه ای و غیرحرفه ای موسیقی را تسخیر کرده بودند تا بر و بچه های موسیقی سنتی و پست مدرن سکوت اجباری کمی آزار دهنده باشد اما گاهی از آن سوی که بنگریم خانه نشینی مقطعی فرصتی است برای تمرکز ذهن و بازاندیشی به آنچه انجام دادند و آنچه باید به آن بپردازند.

ازآنجا که موسیقی یک علم به حساب می آید و پرداختن به آن زمینه فکری و ذهنی خالق می خواهد مطالعه کتاب های مختص موسیقی در این دو ماهه پیش روی مجال خوبی برای بازاندیشی هر فرد در هر رشته و شاخه موسیقی که مشغول فعالیت است،می باشد. اگر از شخص من بپرسید این روزها چه کتابی را پیشنهاد می کنم بی اختیار کتاب خودم یعنی «مشفق نی» که در سه جلد توسط انتشارات هنر و فرهنگ چاپ شده را معرفی می کنم. محتوای کتاب که شامل تصانیف و قطعات ضربی است و علاوه بر نی نوازان برای سایر نوازندگان نیز کاربرد دارد.

«مشفق نی» یک اتفاق خیلی خوب است نه اینکه چون خودم مولف آن هستم بلکه انتشارش یک خلا بزرگ را درآموزش نی که همیشه احساس می شد تقریبا پرکرده است.

گذشته ازآن این چند روز که دسته های عاشورایی در خیابان هستند نوای نی جانسوز هفت بند راوی بی ادعای حماسه عاشوراست. هستند از هنرجویان و نوازندگان نی که عاشق حسین اند و در این کاروان حسینی با سوزجان در نی می دمند و با نغمات جانسوز در تکایا و درکف خیابان ها همصدا و همدل با دسته ها می شوند.