آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۱
سلامت
۱۴
شگردها

اشتباهات رایج در اندازه گیری فشار خون

یاسمین مشرف
منبع: berkeleywellness.com

براساس اعلام انجمن قلب آمریکا (AHA) از آنجا که اندازه گیری فشار خون در اغلب موارد بدرستی و براساس شیوه های استاندارد انجام نمی شود خوانش های جهانی فشار خون نسبت به اعداد واقعی چند درجه تفاوت دارد. چنین اشتباهاتی درصورتی که فشار خون، طبیعی (زیر 80/120) یا بسیار بالاتر از اندازه تعیین شده برای پرفشاری خون باشد اهمیت زیادی ندارد، اما در محدوده بین این دو، می تواند بر روند درمان تاثیر بگذارد. شش اشتباه معمول در اندازه گیری فشار خون که فشار خون را به اشتباه بالاتر نشان می دهند:

نشستن نادرست: قوزکردن، انداختن پا روی پا، یا نداشتن تکیه گاه برای پاها 6 تا 10 درجه به عدد فشار خون اضافه می کند. در حالت درست، فرد باید روی صندلی نشسته و به پشت تکیه دهد و پاها نیز روی زمین یا زیرپایی قرارداشته باشد.

وضعیت نادرست بازو: آویزان بودن بازو یا بالا نگه داشتن آن بدون داشتن تکیه گاه، فشار خون را 10 درجه بالاتر نشان می دهد. بازو باید در سطحی همتراز با قلب به جایی تکیه داده شود.

بستن دستگاه اندازه گیری روی لباس: این کار می تواند 5 تا 50 درجه به عدد فشار خون بیفزاید. بازوبند دستگاه باید روی بازوی برهنه بسته شود.

اندازه نامناسب بازوبند: کوچک بودن بازوبند دستگاه برای دست می تواند 2تا 10درجه به عدد فشار خون بیفزاید.

صحبت کردن: صحبت کردن در هنگام اندازه گیری فشار خون، 10درجه به عدد خوانده شده می افزاید.

پر بودن مثانه:این شرایط عدد فشار خون را با 10 تا 15 درجه افزایش نشان می دهد.

سایر نکات: 30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون باید از ورزش، نوشیدن قهوه یا سیگارکشیدن خودداری شود. بهتر است پنج دقیقه قبل از اندازه گیری در شرایطی آرام قرارداشته باشید. فشار خون باید دوبار و حداقل با یک دقیقه فاصله اندازه گیری شود؛ میانگین دو عدد، فشار خون شماست. نتایج مطالعه ای که در جولای 2018 در JAMA Internal Medicine منتشر شد نشان داد عدد اول اغلب به شکل نادرستی فشار خون را بالاتر نشان می دهد.

بهتر است اندازه گیری در هردو بازو و با فاصله پنج دقیقه از یکدیگر انجام شود.