آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۱
سلامت
۱۴
هشدار

زنگ خطر کمبود پروتئین برای گیاهخواران

صدف دژآلود
منبع: www.medicaldaily.com

میزان توصیه شده مصرف پروتئین برای مردان و زنان بالغ به ترتیب 46 و 56 گرم در روز است. گوشت خواران کمتر اما گیاهخواران بیشتر در معرض کمبود پروتئین قرار دارند. ازجمله شایع ترین علائم کمبود پروتئین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس گرسنگی مداوم

طبق نتایج مطالعاتی که در سال 2013 توسط پژوهشگران دانشگاه سیدنی انجام شد، افزایش اشتها می تواند یکی از علائم کمبود پروتئین در رژیم غذایی روزانه باشد. گفته می شود که وقتی رژیم غذایی روزانه فاقد پروتئین کافی باشد، فرد صرف نظر از سن یا شاخص توده بدنی تمایل زیادی به خوردن غذا پیدا خواهد کرد و به همین خاطر شاید پرخوری کند.

کاهش حجم عضلات

اسیدهای آمینه در حفظ قدرت و بازسازی عضلات نقشی حیاتی دارند. اگر رژیم غذایی روزانه بدون اسیدهای آمینه ضروری باشد، بدن شروع به شکستن عضلات خواهد کرد تا بتواند اسیدهای آمینه ضروری را درعوض از ساختار عضلات بگیرد. درنتیجه از حجم و قدرت عضلات کاسته خواهد شد و سوخت وساز بدن نیز کم می شود.

بیمارشدن مداوم

مطالعات نشان داده است که کمبود پروتئین به دلیل کاهش سطح سلول های T می تواند روی قدرت دفاعی بدن تاثیر بگذارد. وجود کافی سلول های T برای محافظت از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها حیاتی است و کمبودشان موجب افزایش آسیب پذیری بدن می شود.

ریزش مو

مو از پروتئین ساخته شده است و به همین خاطر سلامتی مو تا حد زیادی به مصرف کافی غذاهای پروتئینی بستگی دارد. اگر پروتئین کافی به بدن نرسد، تولید پروتئین های ضروری برای حفظ سلامت ما مختل خواهد شد و درنتیجه موها ضعیف و مستعد ریزش می شوند.

ورم پا

یکی از کارکردهای پروتئین در بدن این است که آب و سدیم را در داخل رگ های خونی نگه می دارد و مانع نشت آنها به بافت ها می شود. اما اگر سطح نوعی پروتئین خون موسوم به آلبومین خیلی پایین بیاید، احتباس مایعات اتفاق می افتد. ورم های ناشی از کمبود پروتئین معمولا در قسمت های انتهایی پا رخ می دهند.