آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۶
استان ها
۱۸

خود اتکایی پتروشیمی فجر در تعمیرات توربین های گازی

دنیای اقتصاد – اهواز: رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر از بازگشت موفقیت آمیز توربوژنراتور شماره یک نیروگاه ناحیه 2 این مجتمع به چرخه تولید خبر داد و گفت: شرکت پتروشیمی فجر با بهره گیری از توان و دانش متخصصان داخل موفق به انجام تعمیرات اساسی این توربوژنراتور در مدت زمان 53 روز کاری بدون هیچ گونه حادثه ای شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی فجر، منصور فارسی زاده اظهار کرد: شرایط پتروشیمی فجر به گونه ای است که امکان حتی یک ساعت توقف تولید در این مجتمع وجود ندارد و تعمیرات اساسی به معنای کلی در این کارخانه وجود ندارد. از این رو ماشین آلات به سه دسته حساس، نیمه حساس و کمتر حساس تقسیم شده اند که در این میان توربوژنراتورها که منبع اصلی تولید برق هستند حساس ترین تجهیزات هستند و اولویت اصلی تعمیرات اساسی جداگانه هر کدام از این توربین ها در برنامه زمان بندی مشخص است.

رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر در ادامه با اشاره به وجود 3 نوع توربوژنراتور در این مجتمع خاطرنشان کرد: اکنون 11دستگاه توربوژنراتور از 3 سازنده مختلف 5 دستگاه محصول شرکت آلستوم، دو دستگاه محصول شرکت جنرال الکتریک و 4 دستگاه در ناحیه 2 محصول شرکت مدیریت نیروگاهی ایران(مپنا) در این مجتمع وجود دارد که پیش از این عملیات تعمیرات اساسی نوع توربین های آلستوم و جنرال الکتریک بومی سازی شده بود.

طی5 سال اول ابتدای راه اندازی تعمیرات اساسی توربین های آلستوم به دست کارشناسان خارجی صورت می گرفت ولی به مرور و با انتقال دانش، کارشناسان و تکنسین های این شرکت موفق به انجام این مهم، بدون حضور هیچ گونه کارشناس خارجی شدند. تجربه و دانشی که بر روی این توربین ها و توربین های GE کسب شده بود در تعمیرات اساسی توربین های نوع مپناکه در ناحیه 2 شرکت نصب شده اند، به کار گرفته شد. به نحوی که با وجود در نظر گرفته شدن 60 روز کاری برای انجام عملیات، عملا تعمیرات اساسی در 53 روز کاری و بدون هیچ گونه حادثه ای به سرانجام رسید که این تاثیر قابل توجهی در افزایش بهره وری شرکت دارد