آرشیو یکشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۳
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
یادداشت

هدیه کوئلیو برای شاهرخ خان

کیکاووس زیاری

نه احتمالا، که قطعا نمی توان ارتباطی بین پائولو کوئلیو نویسنده مولف برزیلی و شاهرخ خان، سوپراستار هندی پیدا کرد. پس چرا این نویسنده برنده جایزه نوبل باید اولین کپی کتاب تازه اش «هیپی» را برای این بازیگر بالیوودی بفرستد؟

سایت اینترنتی و معتبر بالیوود هنگامی که این خبر را داده، از هیجان زدگی و شگفتی شاهرخ خان صحبت می کند. حالا معلوم شده دو طرف از طریق شبکه های اجتماعی با هم در تماس بوده و مراودات فکری و ادبی با هم داشته اند. اما هیچ یک از دو طرف تا به حال تمایلی نداشته اند این موضوع را خیلی علنی و رسانه ای کنند. ظاهرا دلیلی هم برای این کار نمی دیده اند. حالا مشخص شده این دو، تحسین کننده کارهای یکدیگر هم بوده اند. از یک سو، شاهرخ از کوئلیو به عنوان نویسنده محبوب و مورد علاقه اش اسم می برد و از سوی دیگر، کوئلیو از شاهرخ به عنوان بازیگری مولف و قابل احترام یاد می کند.

شاهرخ خان بعد از دریافت اولین نسخه کتاب نویسنده که امضا و دست نوشته ای از او را دارد، بلافاصله کار مطالعه آن را آغاز کرده است.

او از کتاب به عنوان هدیه ای استثنایی از یک دوست عزیز اسم می برد. از قرار معلوم، کوئلیو چند سال قبل و بعد از تماشای «نام من خان است» بازیگر، با او دوست شده است. همان زمان، کوئلیو از بازی شاهرخ خان به عنوان یک بازی اسکاری یاد کرده و او را مستحق دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد معرفی کرده بود. بازیگر هم در مقابل، از نوشته های کوئلیو تمجید کرده و آنها را آثاری بومی با حال و هوای بین المللی ارزیابی کرده بود.

رسانه های هندی از شاهرخ خان خواسته اند کوئلیو را به سفر به هند دعوت کند. در این بین، منتقدان ادبی بیشتر از منتقدان سینمایی به استقبال خبر هدیه کوئلیو به شاهرخ خان رفته اند. آنها حتی از بازیگر خواسته اند تولید نسخه هندی زبان فیلمی از یکی از نوول های مطرح نویسنده را در دستور کار خود قرار دهد. اما با تمام اینها، هنوز معلوم نیست چرا کوئلیو تصمیم گرفته اولین نسخه کتاب تازه اش را برای یک بازیگر هندی بفرستند و نه هنرمندی از یک کشور دیگر. رسانه های هندی و منتقدان ادبی و سینمایی هم ترجیح داده اند به جای طرح این پرسش، روی این نکته مانور دهند که شاهرخ خان ارزش و اعتبار ویژه ای نزد نویسنده برزیلی دارد.