آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۶
نفت و پتروشیمی
۱۱

آمادگی بخش خصوصی برای بهره برداری از گازهای همراه مشعل

شانا: رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: این کمیسیون بسته پیشنهادی اقدام های دولت و مجلس شورای اسلامی را برای کاهش هدرروی و سوزاندن گازهای مشعل تدوین خواهد کرد.

در بیست ویکمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، وضع جمع آوری گازهای همراه مشعل در مناطق نفت خیز کشور و برنامه های دولت برای این طرح ها بررسی شد. روح الله مهدوی، مدیر موسسه مطالعات انرژی سبحان در این باره گفت: مناطق نفت خیز جنوب کشور بهترین مکان برای بخش خصوصی از حیث جمع آوری گازهای همراه مشعل است. حدود 3 میلیون بشکه در روز نفت تولید می شود که میزان سوزاندن گازهای همراه در این حوزه نزدیک به 5/ 17 میلیون مترمکعب در روز است. وی به طرح های اجرا شده شرکت ملی نفت برای جمع آوری گاز مشعل اشاره کرد و افزود: این شرکت 12 واحد NGL برای جمع آوری گازهای همراه نفت به اجرا گذاشت که در سال 1390 تصمیم گرفته شد این واحدها به بخش خصوصی واگذار و فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی در قالب مزایده انجام شود.

مهدوی تصریح کرد: هم اکنون واگذاری 40 طرح جمع آوری گازهای مشعل به واحدهای پتروشیمی از سوی دولت در حال بررسی است و حجم سرمایه گذاری در این طرح ها از 700 میلیون تا 2 میلیارد دلار برآورد می‎شود. در ادامه جلسه کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی، سیروس امیری، مدیرعامل شرکت پالایشگاه ایلام نیز گفت: هم اکنون در کشور 7 پالایشگاه گازی وجود دارد که میزان ضرایب گاز مشعل در 5 پالایشگاه از این تعداد، کمتر از 1 و 8/ 0 است. رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اینکه این کمیسیون، بیانیه ای با رویکرد ایجاد گفتمان ملی در حوزه جمع آوری و بهره برداری از گازهای همراه مشعل صادر خواهد کرد، گفت: کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران همچنین بسته پیشنهادی اقدام های دولت و مجلس برای کاهش هدرروی و سوزاندن گازهای مشعل را تدوین خواهد کرد و در اختیار مرجع تصمیم گیر کشور قرار خواهد داد.