آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۴
اقتصاد
۳

روی آوردن مستاجران به مسکن مهر اطراف تهران

رئیس اتحادیه املاک کشور گفت: با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای مسکن و کاهش توان پرداخت آن، مردم به سمت شهرک های اقماری و مسکن مهر اطراف تهران روی آورده اند. مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره بازار مسکن اظهار کرد: با توجه به خرید و فروش نمی توان گفت بازار مسکن در رکود به سر می برد زیرا رکود زمانی صورت می گیرد که هیچ گونه دادوستدی در بازار نباشد. تعداد خرید و فروش مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/1 درصد کاهش پیدا کرده است.

قلی خسروی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن، همچنان خریدوفروش صورت می گیرد، در بخش رهن و اجاره نیز با افزایش قیمت ها توان مردم برای اجاره بسیار پایین آمده است و کوچ به سمت شهرک های اقماری تهران زیاد شده است. قلی خسروی با اشاره به این که به دلیل افزایش قیمت اجاره، مردم توان پرداخت اجاره بها را ندارند و به ناچار به منطقه پایین تر از محل خود می روند و این امر طبیعی است، گفت: در سال های 68، 86 و 91 هم مردم به سمت شهرک های اقماری رفتند.

رئیس اتحادیه املاک کشور افزود: باید فکری برای دهک های پایین جامعه داشته باشیم و با ساخت خانه و عرضه آن، تقاضا و قیمت را کنترل کنیم.

بیانیه و لایحه، اجاره بها را کنترل نمی کند

نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به این که رشد قیمت مسکن و رشد نرخ اجاره بها باعث شد بسیاری از مستاجران به مناطق پایین تر و مستاجران جنوب شهر حاشیه نشین شوند، گفت: با سیاست های دستوری و لایحه نمی توانیم قیمت اجاره را کنترل کنیم.

حسام عقبایی در گفت وگو با فارس در خصوص این که لایحه کنترل نرخ اجاره بها تهیه و در دولت در حال بررسی نهایی است آیا تصویب این لایحه و اجرای آن به سال آینده خواهد رسید، گفت: قطعا با ابلاغ و سیاست های دستوری و لایحه نمی توانیم قیمت اجاره بها را کنترل کنیم.