|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/6/26: يك صبح تا ظهر روي قاب هنر
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5434
پنج شنبه 27 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5204 26/6/97 > صفحه 12 (تجسمي) > متن
 
 


يك صبح تا ظهر روي قاب هنر
روايتي از هنرمندان درباره آثارشان از حماسه عاشورا


رد حماسه عاشورا را مي توان در بسياري از آثار خلق شده هنري ديد. اين حماسه در ناخودآگاه هنرمندان ايراني چنان تاثيري داشته است تا در آثار خلق شده آنها متجلي شود. از شعر محتشم کاشاني بگيريد که سال هاست ترجيع بند نوحه هاي عزاداري و ديگر آثار هنري است تا تابلوي عصر عاشوراي استاد فرشچيان، از نواي سوزناک نينواي حسين عليزاده تا فيلم روز واقعه شهرام اسدي، هنر هميشه و همواره دينش را به حماسه عاشورا ادا کرده است.
    
    عصر عاشورا
    محمود فرشچيان درباره تابلوي معروف خودش مي گويد «سه سال پيش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوي. گفتم: من حالا کاري دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجيبي به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوي «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همين تابلو شد که الان هست، بدون هيچ تغييري. الان که بعد از 30 سال به اين تابلو نگاه مي کنم، مي بينم اگر مي خواستم اين کار را امروز بکشم، باز هم همين تابلو به وجود مي آمد، بدون هيچ تغييري. يک چيزي دارد اين تابلو که خود من هم گريه ام مي گيرد ... در ميان آثارم علاقه ام بيشتر به آثاري است که مردمم آن را دوست داشته باشند. اما از ميان آثارم تابلوي «عصر عاشورا» را بسيار دوست دارم و اين به دليل دلبستگي ام به حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و واقعه روز عاشوراست که هميشه مرا تحت تاثير قرار داده است. اگر بخواهم آن را بار ديگر نيز به تصوير بکشم به همين شکل آن را خواهم کشيد.»
    
    ساقي سرمست
    موسيقي عاشورايي هم در هنر ايران کم نبوده است. بسياري از خوانندگان پاپ معمولا به واسطه ايام محرم قطعه جديدي با حال و هواي اين ايام منتشر مي کنند. اما در اين ميان چند آلبوم موسيقي عاشورايي هم منتشر شد که اتفاقا در بازار موسيقي خوب شنيده شد. يکي از آنها آلبوم ساقي سرمست اثر آريا عظيمي نژاد بود که زمان انتشار تا چند هفته از پرفروش هاي بازار موسيقي ايران بود. آلبوم «ساقي سرمست»، سوگ نامه اي بر شهيدان دشت نينوا است در 12 قطعه که آهنگسازي آن برعهده آريا عظيمي نژاد بوده و محمدعلي کريم خاني، خوانندگي آن را انجام داده است. آريا عظيمي نژاد که شاگرد بزرگان موسيقي ايراني مثل جلال ذوالفنون، فرهاد فخرالديني و مصطفي کمال پورتراب بوده، به استفاده از موسيقي سنتي ايراني در مداحي گرايش دارد و به همين جهت، آلبوم «ساقي سرمست» گرچه به واقعه عاشورا مي پردازد، اما از آلبوم هاي مداحي فاصله دارد و آهنگساز، بيشتر در پي خلق اثري هنري با موضوع شهادت امام حسين(ع) بوده است.
    
    نيروي خاص و پاکي که همراهيم کرد
    احمد آريامنش، نقاش هم روايت جالبي از خلق اثر خود دارد: شکل گيري ايده در اين فضا از نظر حسي و حال و هوا تفاوتي دارد که بخصوص در اجرا براي من هنرمند ملموس است. در سالي قرار شد تا در کارگاهي که در يک برنامه تلويزيوني در روز عاشورا برپا شده بود، اثري را متناسب با اين واقعه بزرگ خلق کنيم، من هم نقاشي اين اثر را از صبح شروع کردم و تا ظهر عاشورا موفق شدم بخش نخست کار را به اتمام برسانم. اما همچنان احساس مي کردم که اثر ناقص است. تا روز اربعين موفق نشدم کار ديگري روي تابلو انجام دهم، اما در آن روز فرصت دوباره اي حاصل شد تا زمان ديگري را صرف کامل تر کردن اثر کنم اما بازهم انگار ناتمام بود. بار ديگر در سال گذشته و در دومين سالي که پيش رو داشتم بخش هاي ديگري از اين تابلو را در صبح تا ظهر عاشورا و همچنين صبح تا ظهر اربعين انجام دادم و کار را طي چهارروز و در طول دو سال به اتمام رساندم. در اين اثر واقعه ظهر عاشورا به تصوير کشيده شده است و 72 يا حسيني که پيرامون مرکز، امام حسين(ع)، قرار دارند با هدف نمايش وفاداري ياران آن حضرت و اين که همگي در لحظه شهادت يا حسين گفته اند به تصوير کشيده شده است. تابلو با بلوک هايي به تعداد «72 تن» بسته شد که نمادي از 72 شهيد کربلا بود و نام مبارک يا حسين(ع) در تمام آنها تکرار شده است. من ابتدا قصدداشتم اسامي 72 تن را در اين بلوک ها بنويسم ولي بعدا به اين نتيجه رسيدم که نام مشترک يا حسين را که تمام اين 72 تن در آن حل شده بودند در نقاشي حک کنم و در وسط تابلو نيز شما شاهد صحنه قتلگاه هستيد که هنوز رنگ هاي آن زنده است. همچنين خوني که از مرکز به چهار طرف کشيده شده حالت زنده دارد و نمايانگر اين است که خبر واقعه عاشورا به چهار گوشه جهان رفته و تا ابد زنده خواهد ماند و نور وسط تابلو نشانگر معصوميت امام حسين(ع) است. گوشه هاي تابلو نيز بلوک هايي است که خبر کربلا و شهادت اين مردمان را به چهارگوشه جهان برده و پيام عاشورا را براي همگان بازگو کرده است. علاوه بر اينها اتفاقاتي که در اين اثر افتاده برايم بسيار جالب است و احساس مي کنم که در تمام آن يک نيروي خاص و پاک وجود دارد.
    خوشحالم که بار ديگر توانستيم از طريق هنر به محرم و اتفاق عاشورا نگاه ديگري داشته باشيم و براي من جاي افتخار دارد که در اين عرصه سهم کوچکي در خلق يک اثر خاص داشتم.
    يک صبح تا ظهر روي قاب هنر / روايتي از هنرمندان درباره آثارشان از حماسه عاشورا
    


 روزنامه جام جم، شماره 5204 به تاريخ 26/6/97، صفحه 12 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 20 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله ميكروبيولوژي جندي شاپور
شماره 6 (پياپي 94)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است