آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۴
سلامت
۱۴
خبر سلامت

افزایش طول عمر با رژیم مدیترانه ای

صدف دژآلود
منبع: The Guardian

جمعیت بسیاری از کشورها رو به پیری است. ازاین رو پژوهشگران در تلاشند تا راهی برای مقابله با عوارض سالخوردگی پیدا کنند. یکی از مطالعات جدیدی که روی فواید رژیم مدیترانه ای انجام شد، حاکی از آن است که رژیم مدیترانه ای موجب افزایش سلامت در سالخوردگی و کاهش خطر مرگ می شود. در این پژوهش رژیم غذایی بیش از 5000 نفر ایتالیایی 65 سال به بالا بررسی شد. این بررسی از طریق پرسشنامه انجام گرفت.

در این پرسشنامه از شرکت کنندگان پرسیده شده بود که فکر می کنند رژیم غذایی شان از صفر تا 9 چقدر به رژیم مدیترانه ای نزدیک است. شرکت کنندگان سپس در مدتی ده تا 15 ساله رصد شدند. نتایج نشان داد کسانی که ادعا می کردند به رژیم مدیترانه ای نزدیکند، فعالیت بدنی بیشتری نیز در اوقات فراغت شان داشتند. پژوهشگران عواملی همچون سن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، مصرف دخانیات و شاخص توده بدنی را نیز لحاظ کردند و دریافتند در شرکت کنندگانی که به رژیم غذایی خود از بابت نزدیکی به رژیم مدیترانه ای امتیاز 7 تا 9 را داده بودند، خطر مرگ به میزان 25درصد کاهش داشت.

پژوهشگران می گویند یافته های اخیر صرفا از وجود ارتباط بین رعایت رژیم مدیترانه ای و افزایش طول عمر خبر می دهند، اما هنوز چیزی را ثابت نمی کنند، زیرا پژوهش هایی که براساس گزارش خود شرکت کنندگان انجام می شود، همیشه با درصدی خطا همراه است. اما حتی اگر رژیم مدیترانه ای در افزایش طول عمر نقش چندان قابل توجهی نداشته باشد، باز هم نمی توان از فواید آن غافل بود. مواد غذایی پرتکرار در رژیم مدیترانه ای عبارتند از ماهی، مغزها، سبزیجات تازه، روغن زیتون و میوه.