آرشیو سه‌شنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۷
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گفته ها

بنای فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان به همت مهندسان آلمانی بنا شده و تا قبل از سال 1310 خورشیدی ابریشم گیلان و مدیریت این کارخانه تحت نفوذ و مدیریت مسیو لاسفاریدیس بود؛ مدتی هم امجدالسلطان قطبی مدیریت این کارخانه را دردست داشت.

این اداره یا کارخانه، معروف ترین مکان مربوط به ابریشم در گیلان به شمار می رفته که زمانی از رونق بالایی برخوردار بود و از اواسط دوران سلطنت پهلوی اول تحت سرپرستی وزارت فلاحت قرار گرفت و دولتی شد. درحال حاضر نیز بخش کوچکی از این بنا به عنوان اداره نوغان لاهیجان مشغول به کار است.

این بنا از پی و دیوارهای قطوری ساخته شده که قطر آن به یک متر می رسد و در ساخت آن از آجر بومی و گچ استفاده شده. بنای ساختمان فلاطوری در 2 طبقه ساخته شده که دیوارها و سه ستون قطور در طبقه همکف، سقف چوبی این طبقه را نگاه داشته اند و بام شیب دار چوبی بنا نیز توسط ستون های چوبی طبقه بالا نگاه داشته شده اند؛ تلفیق معماری سنتی گیلان و اروپایی جلوه خاصی به این بنا داده است.

تجهیزات و ماشین آلاتی در ساختمان فلاطوری وجود دارد که از نظر قدمت و اصالت بسیار حائز اهمیت هستند و به طور کلی ماشین آلات مکانیکی دستگاه محصول کشور ایتالیا بوده و تجهیزات برقی آن ساخت کشور آلمان هستند که در نوع خود بی نظیر است.

این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

- به نقل از ولی جهانی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان