|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/6/26: حنجره اي نذر حنجره طفل رباب
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5436
يك شنبه 30 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5204 26/6/97 > صفحه 20 (صفحه آخر) > متن
 
 


كافه ميرداماد 
حنجره اي نذر حنجره طفل رباب
گفت وگو با صديقه بحراني؛ خواننده لالايي حضرت علي اصغر(ع)

نويسنده: طاهره آشياني

همه را ميخکوب کرد؛ وقتي صدايش در پايان، اولين قسمت سريال مختارنامه شنيده شد؛ صداي زني که سوزناک، بغض آلود و با لهجه بوشهري مي خواند:
    لا لا لا لاي عزيزم لا لا لا لا لا لاي / علي اصغرم لا لا لا لا جونم لا لا لا لاي
    
    چرا مادر نمي خوابي عزيزم / گمانم تشنه آبي؛ علي رود علي رود
    
    لا لا ي لا لا ي لا لاي لا لا / مادر چه در سر داري علي رودم علي رود
    
    چرا مادر علي اصغر گلوي خون فشان داري / عزيزم چرا چشمان پر آب ، تبسم بر لبان داري
    
    عزيزم لا لاي لا لا لا لاي جونم لا لا/ رودم لا لا لا لا ي علي لا لا لا لاي
    
    لالايي صديقه بحراني خيلي زود روي سايت ها و شبکه هاي اجتماعي بارگذاري شد و واکنش هاي زيادي را برانگيخت. شايد اين اولين بار بود که در تيتراژ يک سريال نوحه خواني و لالايي، آن هم چنين سوزناک و تاثيرگذار پخش مي شد؛ نوحه خواني که در جنوب کشور و بخصوص در بوشهر به لالايي خواني براي حضرت علي اصغر (س) معروف است. اکنون بعد از گذشت سال ها از پخش اين لالايي، کافي است در اينترنت جستجو کني و لالايي صديقه بحراني را يک بار ديگر گوش کني؛ نوا و سوزي که دل را مي لرزاند و آشوبي به راه مي اندازد و حجتي مي شود براي مظلوميت حسين بن علي(ع) و خانواده و شيرخوارانش که در محشر کربلا ناجوانمردانه خونشان بر زمين ريخت.امروز به نام حضرت علي اصغر (س) نامگذاري شده است؛ طفلي شش ماهه و تشنه که تيري که از کمان حرمله بيرون جهيد ، گلويش را پاره کرد؛ مادرش رباب را متحير و پدرش، امام حسين (ع) را شگفتزده از اين حجم بي رحمي !
    لالايي صديقه بحراني را گوش مي کنم، صدايش دل را مي لرزاند؛ چقدر بايد درد رباب را درک کرده و دلت را به دل او نزديک کرده باشي که بتواني چنين سوزناک بخواني، چنان که انگار صداي رباب را از دل تاريخ بيرون بياوري و به مردم اين زمانه برساني.امروز، هفتم محرم است و خيلي ها به شهيد شش ماهه صحراي کربلا متوسل مي شوند تا شايد حالشان بهتر شود، شايد که اين طفل معصوم پادرمياني کند و گره اي از هزار گره مشکلات باز شود.مي گويند اگر دل بشکند و اشک جاري شود، به حرمت همين اشک، سيد مظلومان عالم و اهل بيت اش پادرمياني مي کنند و تو نجات پيدا مي کني.لالايي بحراني را که مي شنوي؛ بي اراده اشکت جاري مي شود...بحراني که به گفته خودش از يازده سالگي براي امام حسين(ع) روضه و نوحه خوانده و همچنان به اين مرثيه سرايي ادامه مي دهد و دل هاي زيادي را با کاروان کربلا همراه مي کند درباره توسل به حضرت علي اصغر مي گويد:« فقط کافي است نام اين طفل را بر زبان بياوري، ياد تشنگي او بيفتي و درک کني مادرش چه کشيد وقتي گلوي پاره فرزندش را بر دستان امام حسن (ع) ديد. هيچ چيز ديگري لازم نيست، وقتي بفهمي تشنگي و شهادت طفل شش ماهه يعني چي؛ دلت صاف مي شود و خودش راه را به تو نشان مي دهد».بحراني در پاسخ به اين که آيا براي مداحي و لالايي خواني پيش اساتيد فن اين کار را آموخته است؟ مي گويد:« روضه خواني و مداحي در خاندان ما خيلي قديمي است؛ سال هاي زيادي است که مردان و زنان خاندان بحراني به احترام سيدالشهدا مي خوانند، اين صدا از نسلي به نسل ديگر منتقل شده و هيچوقت احتياجي به استاد نبوده.از يازده سالگي در ايام محرم لالايي و نوحه خوانده ام و الان هم مي خوانم، قبلا فقط در بوشهر به مراسم مي رفتم و روضه مي خواندم الان به شهرهاي ديگر هم مي روم، ديشب شيراز بودم و امروز به بهبهان آمده ام.توفيق و اجازه اي است که سيدالشهدا به من داده که روضه اش را بخوانم.بحراني بيشتر از 20سال است که در بوشهر حسينيه اي دارد که مخصوص بانوان است و در طول سال به مناسبت هاي مختلف در آن مراسمي برپا مي شود اما مهم ترين آنها مراسم عزاداري و سوگواري براي سيدالشهداست.او درباره مراسم حضرت علي اصغر(س) مي گويد:« در شهرهاي مختلف اين مراسم را در روزهاي مختلف برگزار مي کنند، برخي در سوم محرم و گروهي در ششم يا هفتم محرم، اما خودم هميشه در شب عاشورا مراسم شيرخواران کربلا را برگزار مي کنم،چون در روز عاشوراست که همه شيرخواران و طفلان از جمله حضرت علي اصغر به شهادت مي رسند.در بوشهر براي اين مراسم از گهواره اي چوبي که به سبک گهواره هاي قديمي بوشهر ساخته شده ، استفاده کرده و شهادت حضرت علي اصغر را شبيه خواني مي کنيم.لالايي خواني از مراسم قديمي بوشهر است؛ لالايي مي خوانيم چون فقط با لالايي است که مي توان سوز دل مادر علي اصغر(ع) و مظلوميت خودش را نقل کرد.گهوره سمبلي است براي کم سن بودن طفل شش ماهه امام حسين (ع) ، ساده است و زيبا.ما به گهواره هاي تجملي که در برخي مجالس از آنها استفاده مي شود اعتقاد نداريم.حسينه خودم گهواره اي قديمي دارد که سال هاست در اين مراسم از آن استفاده مي کنيم.البته مردمي که به حضرت علي اصغر توسل مي کنند و حاجت مي گيرند بعد مراسمي برگزار مي کنند که در آن از گهواره استفاده مي شود و برخي گهواره اي سفارش داده و آن را مي خرند و هميشه در خانه نگه مي دارند.
    بوشهري ها مراسم ويژه اي براي طفل شيرخوار کربلا دارند، قرن هاست دل مردم اين سرزمين براي شيرخواران سيدا لشهدا مي سوزد و اين سوز را در نواهاي خود بازتاب مي دهند. حالا با پيشرفت فناوري و شبکه هاي اجتماعي نواهاي محرمي بوشهري ها دست به دست مي چرخد،صداهايي که لهجه جنوبي غمي غريب به آن مي دهد، نواهايي که وقتي با صداي دمام و ني انبان و سنج در هم مي آميزد، واقعه کربلا و تاسوعا و عاشورا مقابل چشمانت زنده مي شود، بحراني اما مي گويد در هيچ کدام از حسينه هاي مخصوص بانوان بوشهر از ساز استفاده نمي شود و اين مراسم در هيات هاي مردانه برگزار مي شود و زن ها نوحه، لالايي و روضه مي خوانند. او در پاسخ به اين سوال که چگونه شد از صدايش در تيتراژ مختارنامه استفاده شد، مي گويد:لالايي خواني مرا حدود سال 80 ضبط کردند براي اين که اين نواها ماندگار شود و به عنوان بخشي از فرهنگ بوشهري آرشيو شود سپس لالايي ام را در تيتراژ مختارنامه شنيدم، گويا سازندگان تيتراژ به آن آرشيو دسترسي يافته و از آن استفاده کردند، پخش اين لالايي با واکنش هاي منفي هم روبه رو شداما به دلم که رجوع مي کنم، متوجه مي شوم کار اشتباهي نبوده، چهره ام ديده نمي شود و لالايي براي طفل شهيد کربلاست، مسلما اگر خودشان اجازه نمي دادند اين لالايي خوانده ،ضبط و در حد وسيع پخش نمي شد. اجازه از بالا بوده پس ما چرا ناراضي باشيم و اعتراض کنيم.بحراني روز تاسوعا در بوشهر است تا شبش مراسم حضرت علي اصغر را در حسينه اش برگزار کند و نواي لالايي اش را روانه دل هايي کند که اگر طلبيده شده باشند حتما گشايش مي يابند.با آن صداي بم و لهجه اصيل بوشهري و با اعتماد کامل مي گويد:اگر يک قدم براي سيدا لشهدا و اهل بيتش برداريد آنها هزار قدم به سوي شما مي آيند؛ چون آنها بزرگوارند چون آنها معصومند چون آنها شهيد شده اند و سرور ما هستند.فقط خدا کند طلبيده شويم و خدا کند به ما اجازه بدهند وارد حريم امن شان شويم.
    كافه ميرداماد: حنجره اي نذر حنجره طفل رباب / گفت وگو با صديقه بحراني؛ خواننده لالايي حضرت علي اصغر(ع)
    


 روزنامه جام جم، شماره 5204 به تاريخ 26/6/97، صفحه 20 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 129 بار



آثار ديگري از "طاهره آشياني"

  از كرخه تا «خاك سرخ» / گفت و گو با منوچهر محمدي در سومين سالگرد درگذشت هما روستا
طاهره آشياني، جام جم 4/7/97
مشاهده متن    
  امام حسين(ع) طلبيد تا در مختار بازي كنم / گفت وگو با رحمان باقريان، بازيگر نقش زربي در سريال «مختارنامه»
طاهره آشياني، جام جم 24/6/97
مشاهده متن    
  آواي دشتي در دستگاه سيدالشهدا (ع) / گفت و گو با اكبر سلطانعلي كه بازي و صدايش در مختارنامه ماندگار شد
طاهره آشياني، جام جم 21/6/97
مشاهده متن    
  كار شبيه خوان ها كار دل است / تعزيه خواني و پرده خواني ماه محرم به روايت جواد انصافي
طاهره آشياني، جام جم 20/6/97
مشاهده متن    
  وصله هاي ناجور به آيت ا... نمي چسبد / گفت و گو با محمدرضا ورزي درباره چگونگي طراحي و اجراي نقش آيت ا... طالقاني در سريال معماي شاه
طاهره آشياني، جام جم 19/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله باكتري شناسي پزشكي
شماره 3-4 (پياپي 804)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است