آرشیو چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۳۲
نفت و پتروشیمی
۱۱
اخبار بنگاه ها

صادرکنندگان فرآورده های نفتی خواستار شدند: خودداری دولت از صدور بخشنامه های متعدد

گروه بنگاه ها: سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با انتقاد از صدور بخشنامه های مختلف دولت گفت: صادرکنندگان در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

سیدحسین حسینی در نشستی با حضور خبرنگاران و اعضای اتحادیه افزود: از اول سال تاکنون بخشنامه های متفاوتی از سوی دولت صادر شده که گاهی متضاد یکدیگر بوده و بسیاری از آنها ابطال شده است. وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان در بلاتکلیفی قرار دارند، تصریح کرد: وحدت رویه در رفتار دولت به تقویت صادرکنندگان می انجامد.

وی اضافه کرد: راهکار اتحادیه، راه اندازی سریع رگولاتوری با حضور بخش های غیردولتی و حاکمیتی است که کارشناسان بتوانند کل زنجیره بازار را بررسی کنند. حسینی با اشاره به اینکه نظام چانه زنی در اقتصاد کشور ایجاد شده و تصمیمات مدام در حال تغییر است، گفت: دولت باید چندگانگی در تصمیم گیری را با تکیه بر رگولاتوری کنار بگذارد.

وی با انتقاد به اینکه صادرکنندگان نمی توانند خوراک را با نرخ آزاد تهیه کرده و ارز صادراتی خود را با نرخ دولتی در سامانه نیما عرضه کنند، گفت: ادامه این روند ممکن نیست و اگر خواستار تسریع روند ارز در کشور هستیم باید یک رویه واحد داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه راه اندازی بورس نفت از سوی دولت مصوب شده است، گفت: این بازار می تواند به بخش های خصوصی کمک کند. وی در حالی که به صادرات روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت اشاره کرد، گفت: قیمت نفت از 80 دلار فعلی می تواند به 100 دلار هم برسد. وی ظرفیت بخش خصوصی در ایران و خارج از ایران را چشمگیر دانست و گفت: بازار اصلی ما در کشورهای آسیایی است. وی ادامه داد: در صورتی که دولت ارزهای دیجیتالی را ایجاد کند دیگر درگیر نقل و انتقال ارز هم نخواهیم بود. یادآور می شود این اتحادیه در سال گذشته حدود 8 میلیارد دلار صادرات داشته است.