آرشیو پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۱۱
سلامت
۱۴
دستچین

شایعه روش کاهش هورمون های مرغ

فاخره بهبهانی

راهکاری که این روزها در شبکه های مجازی و سایت های خبری برای کاهش هورمون های موجود در مرغ مکرر منتشر می شود و بسیار پرمخاطب است این است که ابتدا مرغ را به مدت پنج دقیقه بجوشانید و آب کدر و لرد حاصله را که نتیجه تزریق آمپول های هورمونی است دور ریخته و پس از شست وشوی مرغ این بار آن را همراه با هویج که باعث جذب بیشتر هورمون ها می شود بپزید و در پایان هویج را دور بیندازید!

در آخر هم از نویسنده نامعلوم نقل است که این مطالب در کلاس های بهداشت و تغذیه سالم مطرح شده است. اما توضیح این که مدت هاست متخصصان علوم غذایی اتفاق نظر دارند که برای طیور از جمله مرغ و بوقلمون به دلیل به صرفه نبودن، هورمونی استفاده نمی شود. آنچه به مرغ ها تزریق یا خورانده می شود واکسن و اغلب آنتی بیوتیک برای پیشگیری یا درمان بیماری هاست که البته تجمع آنتی بیوتیک ها در جگر و کلیه های مرغ به مراتب بیشتر از گوشت آن است و توصیه می شود که از مصرف جگر مرغی که از نحوه پرورش آن آگاهی ندارید استفاده نکنید. در صورت لزوم مصرف انواع جگرهای فاقد آنتی بیوتیک به روش آب پز گزینه مناسبی است.

تاثیر پخت بر کاهش آنتی بیوتیک

تحقیقات نشان داده که آب پز کردن مرغ در زمانی زیادتر از 30 دقیقه پیش از طبخ در ماکروویو باعث کاهش نسبی برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای مصرفی می شود. با آب پز کردن درصدی از آنتی بیوتیک تخریب و درصدی از آن وارد آب پخت می شود، اما به طور کامل از بین نمی رود و روش مطمئنی برای از بین بردن باقیمانده آنتی بیوتیک ها و عوارض ناشی از آن در بدن نیست و می تواند به مرور سبب مقاومت آنتی بیوتیکی شود.

با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده خروج درصدی از آنتی بیوتیک ها در آب طبخ به پخت طولانی مدت مرغ بستگی دارد و جوشاندن مرغ ظرف مدت 10 تا 5 دقیقه نمی تواند تاثیر چشمگیری در خروج آنتی بیوتیک از درون بافت آن داشته باشد. در این مدت آنچه که از گوشت مرغ خارج می شود درصدی چربی و پروتئین های محلول است که سبب کدر و کف آلود شدن آب مرغ می شود. لازم است بدانید باقیمانده آنتی بیوتیک موجود در بافت مرغ تغییری در طعم و مزه گوشت یا جگر آن ایجاد نمی کند و قابل تشخیص نیست و هویج هم نقشی در جذب آن ندارد.