آرشیو یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۳۵
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

دوربین جدید لایکا معرفی شد

دنیای اقتصاد: لایکا یکی از مطرح ترین و البته لوکس ترین برندهای صنعت عکاسی است و حالا شاهد یک دوربین جدید مدیوم فرمت Leica S3 از این شرکت در فتوکینای 2018 هستیم. لایکا S3 دوربین64 مگاپیکسلی است که توسعه یافته شده دوربین Leica S2 است که یک دهه قبل لایکا در نمایشگاه فتوکینا 2008 معرفی کرده بود. آن دوربین 5/37 مگاپیکسلی بود.

دوربین جدید S3 دارای ویوفایندر بزرگ و درخشانی است، امکان عکسبرداری مداوم با سرعت 3 فریم برثانیه را دارد و قادر به ضبط ویدئو با کیفیت K4 است. این دوربین قرار است در بهار سال 2019 به بازار عرضه شود. ماهیت اصلی S3 ارائه دوربینی با کیفیت و سنسور بزرگ (مدیوم فرمت) است چیزی که پیش از این در رقیب سوئدی یعنی Hasselblad X1 D دیده بودیم. البته رویکرد هاسلبلاد به ساخت دوربین های کوچک تر مدیوم فرمت یا حتی ساخت دوربین برای پهپادهای شرکت DJI بسیار متفاوت از لایکا است. دوربین جدید لایکا سادگی در دیزاین را کاملا حفظ کرده است به شکلی که در نگاه اول ممکن است شبیه پروتوتایپی از یک دوربین به نظر برسد اما لایکا S3 هم خوشدست است و هم بسیار سریع - طی چند ثانیه - آماده عکسبرداری می شود و این چیزی است که آن را از رقیب سوئدی اش متمایز می کند.

کسانی که در نمایشگاه فتوکینا این دوربین را در دست گرفته اند از گریپ (Grip) آن بسیار تعریف کرده اند. دیزاین مینی مال آن در کنار امکانات قدرتمند از این محصول یک ابزار حرفه ای و بسیار با کیفیت ساخته است. هرچند انتظار می رفت این دوربین پیشرفته از درگاه های اتصال پیشرفته مثل USB-C برای اتصال دوربین استفاده کند اما این دوربین مجهز به رابط LEMO است. دوربین خوش چهره لایکا برای کار در شرایط آب و هوایی سخت آماده است. این دوربین یک باتری 2300 میلی آمپری دارد که به گفته سازنده برای عکاسی در کل آخر هفته کافی است. قیمت این دوربین هنوز مشخص نشده، اما با توجه به قیمت 20 هزاردلاری نسخه قبلی می توان انتظار داشت با چه حد قیمتی روبه رو خواهیم بود.

شارژر وایرلس جدید بلکین با قابلیت شارژ همزمان 3 دیوایس

آی تی ایران: شرکت «بلکین» به تازگی یک شارژر وایرلس معرفی کرده که مشابه AirPower اپل است (که وضعیت نامعلومی دارد و برخی معتقدند که اپل آن را کنار گذاشته) قادر است به صورت همزمان 3 دیوایس اپل را شارژ کند. این داک شارژر وایرلس که «Boostup» نام دارد، به دو پنل وایرلس برای شارژ کردن آی فون و اپل واچ مجهز شده و همچنین یک پورت یواس بی نوع A هم روی این شارژر وجود دارد که از آن برای شارژ کردن دیوایس سوم مثلا کیس شارژر ایرپاد استفاده می شود.

این شارژر برق 5/7 وات Qi را برای تمامی آی فون های مجهز به سیستم شارژ وایرلس منتقل می کند. ضمنا برای اپل واچ و پورت یواس بی هم برق 5 وات را منتقل می کند. این دیوایس با یک آداپتور 45 واتی روشن می شود. این دیوایس در حالی معرفی شده که شارژر وایرلس «ایرپاور» اپل نتوانست طبق برنامه ریزی شرکت اپل عرضه شود و گزارش ها نشان می دهند اپل هنوز در طراحی این شارژر با مشکل روبه رو است. گفته می شود یکی از مشکلات اصلی این شارژر گرم شدن بیش از حد آن است. با اینکه شارژر وایرلس شرکت بلکین به اندازه شارژر ایرپاور اپل راحت و استفاده از آن آسان نیست اما قادر است تا حدود زیادی شما را از دردسرهای شارژ کردن شبانه چند دیوایس به صورت همزمان خلاص کند. شرکت بلکین ضمنا نسخه جدید داک شارژر «پاورهاوس» خود را با یک چک لایتنینگ سنتی تر هم معرفی کرده است. این مدل در صورتی که دوست ندارید آی فونتان را مستقیما روی پد شارژر وایرلس بخوابانید می تواند گزینه خوبی باشد. شارژر وایرلس جدید شرکت بلکین از دسامبر امسال و با قیمت 99/159 دلار عرضه خواهد شد و شارژر مدل پاورهاوس هم از نوامبر و باقیمت 99/99 دلار عرضه خواهد شد.

هدست واقعیت مجازی Oculus Quest معرفی شد

فارنت: Oculus یکی از شرکت های تابع فیس بوک به تازگی از هدست واقعیت مجازی Oculus Quest رونمایی کرده که قرار است از بهار سال آینده با قیمت 399 دلاری راهی بازار شود.

مدیر عامل فیس بوک، مارک زاکربرگ، معتقد است که هدست واقعیت مجازی Oculus Quest اولین نمونه موجود در بازار است که توانسته سه ویژگی اصلی طراحی کاربرپسند، کنترلرهای مجازی و مستقل در کنار ردیابی موقعیتی کامل را ارائه کند. ما اگر بتوانیم این سه ویژگی را در یک محصول با قیمت معقول پیاده کنیم، احتمالا شاهد ظهور نسل جدیدی از هدست‎های واقعیت مجازی خواهیم بود. هدست واقعیت مجازی Oculus Quest را می توان نسخه نهایی و مصرفی پروژه سانتا کروز دانست که همانند Oculus Touch، از دو کنترلر حرکتی لمسی و چهار دوربین با زاویه دید وسیع بهره می برد. عمر باتری هدست واقعیت مجازی Oculus Quest طبق ادعای شرکت سازنده 2 ساعت برای بازی و 5/2 ساعت برای تماشای فیلم های 360 درجه است. در بخش محتوا نیز همانند هدست آکیولس Rift شاهد ارائه بسته 50 بازی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی از جمله The Climb و Moss هستیم. به گفته زاکربرگ، شرکت متبوعش روی هدست های واقعیت مجازی سازگار با گوشی های هوشمند سرمایه گذاری کرده است و در آینده ای نزدیک شاهد معرفی محصولاتی از این قبیل نیز خواهیم بود.

هدست واقعیت مجازی Oculus Quest را درواقع می توان ترکیبی از ویژگی های دو هدست بالا رده و مقرون به صرفه آکیولس ریفت و آکیولس گو دانست. به لطف نسل دوم لنزها و نمایشگر LCD با وضوح 1600 در 1440 پیکسل، کیفیت تصویر Oculus Quest در نوع خود بهترین است با استفاده از این نمایشگر به جای OLED، حاشیه سیاه کناری تصویر کمتر می شود و تار شدن تصاویر کمتر رخ خواهد داد. البته برخلاف آکیولس گو، این مدل قابلیت پشتیبانی از ردیابی حرکتی تا مساحت 4000 فوت مربع را دارد. احتمالا در کنفرانس توسعه دهنده Oculus Connect شاهد ارائه مشخصات تکمیلی این محصول خواهیم بود.