آرشیو یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۳۵
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

چاپ نخستین کتاب

30 سپتامبر 1452 نخستین کتاب با دستگاه چاپ یوهان گوتنبرگ (1468 – 1398) به چاپ رسید. این اتفاق، نقطه آغاز رنسانس و پایان قرون وسطی بود. گوتنبرگ در شهر مایتس آلمان متولد شد. او زندگی کاری خود را به عنوان یک بازرگان آغاز کرد و مدتی نیز مشغول آهنگری و زرگری شد.

او سپس به فکر طراحی ماشین چاپ افتاد و ده سالی در این زمینه دست به آزمایش و تجربه زد و اولین نوع دستگاه چاپ را در سال 1440 در استراسبورگ رونمایی کرد. عناصر اصلی دستگاه پرینت، حروف چوبی (بعدها فلزی) متحرک، استفاده از مرکب و جوهر روغنی و ماشین فشار چوبی بود. او سپس آلیاژ مناسب برای ریخته گری حروف را از دو ماده سرب و آنتیموان درست کرد و با استفاده از این آلیاژ، حروف متحرک را پدید آورد.

درگذشت ریشتر، زمین شناس آمریکایی

چارلز فرانسیس ریشتر، زلزله شناس آمریکایی 8 مهر 1985 در کالیفرنیا چشم بر جهان فروبست. او طراح مقیاس «ریشتر» در زلزله شناسی است.

این مقیاس، بزرگا واندازه زمین لرزه ها را مشخص می کند. ریشتر با الهام از مقاله یک دانشمند زمین شناس ژاپنی، مقیاس خود را ابداع و بعد از تکمیل این مقیاس با همکاری بنو گوتنبرگ که با هم در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا کار می کردند، اولین بار در سال 1935 از آن استفاده کرد. بعد از انتشار مقاله «مقیاس ریشتر» در سال 1935 این مقیاس به سرعت برای اندازه گیری شدت زمین لرزه ها به کار گرفته شد. گوتنبرگ و ریشتر کتاب «لرزش زمین» را در سال 1941 منتشر کردند که آغاز دانشی جدید در زلزله شناسی بود.

انتشار سفرنامه جمیلی چاره ری

30 سپتامبر 1697 سفرنامه «جمیلی چاره ری» به زبان لاتین منتشر شد. این سفرنامه درباره شرق به ویژه هند بود. «چاره ری» درباره دربار «اورنگ زیب» و سازمان های اداری او نوشته است: ارتش نیم میلیونی اورنگ زیب دیگر آن مغول هایی نیستند که خاورمیانه و اروپا را تصرف کردند. آنان عده ای خوشگذران، شیک پوش، راحت طلب و شکم گنده هستند که تنها هنرشان سوار شدن بر اسب های زیبا و رژه رفتن در برابر امپراتور و شاد کردن اوست. این ارتش نیم میلیونی برابر ده هزار سرباز واقعی استعداد جنگیدن ندارد. «پارسی» زبان دربار امپراتور هند است و مکاتبات دولتی با این زبان انجام می شود.

انتشار سفرنامه جمیلی چاره ری

دستگاه اداری امپراتوری فاسد است و انجام هر کاری را با دادن رشوه می توان از کارکنان دولت خواست. مقامات همه دروغ می گویند و چاپلوس هستند. حسابداران امپراتور دو نوع دفتر محاسبات دارند که یکی از آنها خصوصی است و در آن حساب ها را به خطی می نویسند که خواندنش کار هرکس نیست و طبق تحقیق من، آن خطوط همانا عددنویسی ایران در دوره ساسانیان است که پارسیان مهاجر آن را برای خود محفوظ داشته اند. معماران و مباشران امپراتور از مردم اصفهان هستند که در هوشمندی معروفند و کارگاه های اسلحه سازی امپراتور توسط صنعتگران دعوت شده از شیراز و کرمان اداره می شوند و اخیرا عده ای را هم از یزد آورده اند تا کار جمع آوری مالیات ها را به آنان بسپارند، زیرا مردمی دقیق و درستکارند. »