آرشیو دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۳۶
فرهنگ و هنر
۳۲

تازه ها

جست وجوی میهن در «تکه پاره های من»

رمان «تکه پاره های من» اثر انعام کجه جی نویسنده عراقی با ترجمه کریم پورزبید روانه بازار شد. «تکه پاره های من» داستان یک زن، پزشک و مادر است درعراق چندپاره شده که مردمانش در جست وجوی میهن هستند؛ میهنی که از بین دستان مردمش لیز می خورد؛ مردمی که در جست وجوی میهن و در جست وجوی جایی جدید هستند که به آن تعلق داشته باشند.

داستان جامعه ای چندپاره شده. مردمی خسته از جنگ و آواره در کشورهای مختلف جهان. «تکه پاره های من» نامزد جایزه جهانی رمان عربی بوکر در سال 2014 شد و به فهرست نهایی نیز راه یافت. این کتاب در سال 2016 برنده جایزه بزرگ «لاگاردر» فرانسه شد که هر سال به کتاب هایی اهدا می شود که توسط نویسندگان عرب به فرانسه منتشر می شوند یا از عربی به فرانسه ترجمه و منتشر می شوند. رمان تکه پاره های من در 270 صفحه و به قیمت 32 هزار تومان توسط انتشارات «مروارید» منتشر شده است.

پرونده ادبی صادق چوبک در دو ماهنامه «برگ هنر»

شماره تازه دوماهنامه ادبیات داستانی «برگ هنر» با پرونده ای ویژه برای صادق چوبک منتشر شد. در این شماره از این نشریه جواد اسحاقیان در یادداشتی به بررسی داستان «گل های گوشتی» در قالب یک طرح واره و حسن میرعابدینی در یادداشتی با عنوان «در اقلیم صادق چوبک» به بررسی جهان داستانی این نویسنده پرداخته است.

نقد داستان بلند «سنگ صبور» از منصوره تدینی و نگاهی به داستان بلند «تنگسیر» نوشته محمدرضا روحانی از دیگر مطالب خواندنی این نشریه محسوب می شوند. «برگ هنر» در بخش شعر این شماره اشعاری از ناظم حکمت، محمد شریفی، شیرکو بی کس و خورشید شکاری منتشر کرده و در بخش نقد نیز رضا خندان مهابادی به رمان «قهرمان فروتن» اثر یوسا نگاهی انداخته است. دوماهنامه ادبیات داستانی «برگ هنر» با سردبیری اقبال معتضدی به قیمت12 هزار تومان در دسترس علاقه مندان است.